Review: Storm en Bliksem en de vlucht van de cloudsurfers

storm en bliksem

De tweelingbroers Storm en Bliksem krijgen op hun twaalfde verjaardag een VR-bril van hun vader cadeau. Hiermee kunnen ze niet alleen gamen, maar ook naar een andere wereld reizen: een wereld boven de wolken! Daar is een strijd om een eeuwenoud kristal gaande en een oorlog tussen licht en duisternis staat op het punt om uit te breken. De tweeling moet er alles aan doen om het kristal veilig te stellen! Samen met de dappere luchtpiraten, de Cloudsurfers, en een mysterieus meisje met de naam ski gaan de jongens op avontuur. Lukt het ze om het kristal te beschermen en de duisternis weg te houden?

5/5

Michael Reefs

Storm en Bliksem is de vierde boekenserie van de hand van Michael Reefs. Hij  is een van de best gelezen Nederlandstalige fantasy-auteurs van dit moment en dat is wat mij betreft helemaal terecht. Michael weet in al zijn boeken een mysterieuze wereld te creëren waarin het loont om van de gebaande paden af te wijken en waarin er strijd plaatsvindt tussen goed en slecht, tussen het licht en het donker. De goeien moeten hard werken om de slechteriken te overwinnen en dat zorgt voor een sympathiek gevoel richting de hoofdrolspelers. De hoofdrolspelers zijn mensen van vlees en bloed. Die soms onzeker zijn, die tegen grenzen aanlopen of denken dat ze bepaalde barrières niet kunnen doorbreken. Michael weet ze altijd weer net die dosis lef mee te geven waardoor ze boven zichzelf weten uit te stijgen en zo een inspiratiebron voor ons, de gewone stervelingen, zijn. Hierin schuilt volgens mij de kracht van zijn boeken. Los van het feit dat gamen en fantasy mateloos populair zijn bij de huidige generatie kinderen.

Mijn mening over het boek

Misschien ben ik niet geheel objectief. Ik ben namelijk enorm fan van de boeken van Michael Reefs. De Tempeljagers is mijn favoriete serie en ook van Marie Boe en de Biebbende ben ik fan. Ik was daarom ook enorm benieuwd naar deze nieuwe serie “Storm en Bliksem”. Ook in deze serie wist Michael Reefs mijn stoutste verwachtingen weer te overtreffen. De mix van gamen, avontuur en actie spreekt mij en met mij vele anderen enorm aan. De enige tegenvallers zijn het feit dat het boek gewoon te dun was. Ik was gewoon teleurgesteld toen ik het boek uit had. Daarnaast vind ik het nu al jammer dat er slechts drie delen verschijnen. Hoe ik dit denk te weten? Achterin het boek vind je een interview met de schrijver en daarin verklapt hij dat in deel 3 het grote eindgevecht plaatsvindt. Ben je trouwens net zo benieuwd als ik naar deel 2? Dan moet je helaas nog een jaartje wachten. Najaar 2024 verschijnt deel 2.

Verzegel het portaal!

Het Hemelrijk is in gevaar, want de gevaarlijke Rafnodi uit het Rijk van de Duisternis zijn op weg naar een geheim portaal om dit te vernietigen. Wil jij toetreden tot de Hoeders van het Licht en dit portaal verzegelen? Alleen samen kunnen we ervoor zorgen dat het plan van de Rafnodi mislukt. In totaal kun je raad vragen bij 14 bondgenoten. Zij bezitten waardevolle informatie om de locatie van het portaal te vinden en dit te verzegelen. Hieronder vind je een overzicht op welke dag deze bondgenoten hun informatie prijsgeven. De eerste 8 bondgenoten (en daar ben ik er 1 van!!) hebben ieder een plaatje met mysterieuze letters. Als je deze letters in de juiste volgorde zet, komt er een woord uit. Op de website Storm en Bliksem kun je een speciaal formulier downloaden en daar vul je de woorden op in. Als je alle 8 woorden juist hebt ingevuld, lees je een eeuwenoud woord in de oranje vakjes. Dit heb je nodig om de locatie van het portaal te achterhalen. Zorg er dus voor dat je morgen naar de website van Leesdetectives gaat voor een nieuw stukje van de code!