Review: de wedstrijd van de wonderwerkers (De sterrensteen deel 3) ~ Kelly van Kempen

de wedstrijd van de wonderwerkers

De wedstrijd van de wonderwerkers is een groot televisiespektakel, georganiseerd door de burgemeester van Domperdal. Elfies moeder Petronella en andere ‘Wonderwerkers’ moeten met hun bijzondere gaven indruk maken op de kijkers. Elfie vindt het natuurlijk verschrikkelijk dat haar moeder meedoet. Wat zal iedereen zeggen als Petronella op tv allerlei zweverige rituelen uitvoert? Maar terwijl Elfie druk bezig is om verslag te doen van het evenement stuit ze met Mats op een groot mysterie in het kasteel. Een mysterie dat zo snel mogelijk moet worden opgelost voordat de verkeerde mensen er lucht van krijgen. Of zijn ze al te laat?

Het boek in drie woorden:
detective, vriendschap, humor

Op volgorde of niet?

De vraag bij een serie is altijd of je deze op volgorde moet lezen of niet? Kun je de verhaallijn volgen als je een deel niet hebt gelezen? Als het kan adviseer ik altijd om een serie op volgorde te lezen, maar in dit geval kun je dit boek ook gerust als stand-alone lezen of als je deel 1 en 2 niet hebt gelezen met de wedstrijd van de wonderwerkers starten en van daaruit alle toekomstige delen lezen. Door elkaar lijkt me verwarrend, maar het is zeker mogelijk.

Halloween en Dia de los Muertos

Persoonlijk heb ik niets met Halloween. Dia de los Muertos spreekt mij veel meer aan. Deze dag is een Mexicaanse feest- en herdenkingsdag en gaat veel meer over de mooie herinneringen aan de mensen in je omgeving die je moet missen. In de wedstrijd van de wonderwerkersvindt de prijsuitreiking van de wedstrijd plaats tijdens een groot Halloweenfestival. Lobo, de jongen waar Elfie stiekem verliefd op is, komt oorspronkelijk uit Mexico en daar vieren ze Dia de los Muertos. Op de achtergrond spelen deze feesten een belangrijke rol. Wat precies… dat moet je zelf maar lezen!

Favoriet

Ik ben maar meteen heel eerlijk. De wedstrijd van de wonderwerkers vind ik het mooiste deel van de serie tot nu toe. Het is spannend, maar het loopt gelukkig wel goed af. Het verhaal is beeldend geschreven. Ik zag het kasteel zo voor me. Daarnaast vind ik het leuk om te lezen hoe Elfie met haar gevoelens voor Lobo omgaat en ook hoe ze vrienden wordt met Amara. Ik had zelfs het gevoel dat er meer diepgang in haar nieuwsblog zat. Ook Elfie wordt wat ouder in deze serie.

Hartelijk dank Uitgeverij Billy Bones voor het toezenden van dit leuke boek! #samenwerking