Review: Formula Online

formula

Veel van mijn leerlingen vinden een spel spelen leuk. Bij het spelen van een quiz zijn ze altijd enthousiast en ook als ik vertel een nieuwe toffe website te hebben ontdekt, staan ze vooraan om deze uit te proberen. Toen de maker van Formula contact met me opnam om te vragen of ik hun spel eens wilde spelen met mijn klas, twijfelde ik dan ook geen moment.

Wat is Formula voor spel?

Formula is een kaartspel dat je gratis kunt spelen via hun website. Het is een kaartspel waar leerlingen met getallen en bewerkingen hun eigen formules maken. Dat kan al met heel simpele sommen. Zo maak je met de getallen 2, 8,  6 en het plusteken  de som 2 + 6 = 8. Heb je echter een minteken dan wordt je som 8 – 2 = 6. Leerlingen kunnen tegen een klasgenoot spelen of tegen de computer. Wie het snelst al zijn kaarten weg heeft gespeeld, heeft gewonnen. De spellen kun je op meerdere niveaus spelen en dat maakt het uitdagend voor elke leerling.

Voor welke leerlingen is Formula geschikt?

Doordat je het spel op meerdere niveaus kunt spelen, kun je heel goed omgaan met verschillen in je klas. Al bij de eerste keer spelen kun je kiezen uit de volgende niveaus: plus & min, keer & delen en basis (+, – , x en :). Als je eenmaal een aantal van deze spellen gewonnen hebt, komen er moeilijkere niveaus vrij. Daar gaan leerlingen aan de slag met negatieve getallen, breuken, wortels en kwadraten. Zo is het spel voor iedereen uitdagend en laat ik maar eerlijk zijn ook best verslavend.

Formula online spelen in de klas

Je kunt Formula online spelen met en zonder account. Het hebben van een account heeft wel voordelen. Je krijgt bijvoorbeeld extra tokens. Ook in de klas heeft dit account voordelen. Je kunt namelijk een team aanmaken en jouw leerlingen lid laten worden van het team. Zo kunnen leerlingen tegen elkaar spelen in plaats van tegen een onbekende of tegen de computer. Dat maakt het spel natuurlijk extra leuk! De makers hebben ook enkele korte instructiefilmpjes gemaakt waarin ze uitleggen hoe je een team aanmaakt en hoe je lid kunt worden van een team. Allebei gaat heel erg makkelijk.

Mijn mening over Formula

Om heel eerlijk te zijn, vond ik het spel in het begin nog best lastig. Ik liet aan mijn klas zien hoe het spel werkte via mijn Digibord. Ik koos een spel tegen de computer… die ik natuurlijk grandioos verloor 🙂 Mijn leerlingen hadden het spel in ieder geval snel door en begonnen fanatiek met het leggen van formules. Soms werd er gemopperd omdat ze wel een formule wisten om te leggen, maar niet de juiste getallen hadden voor die formule. Ook waren er leerlingen die bloedfanatiek werden en niet konden stoppen met spelen. Groot voordeel van dit spel vind ik dat je zelf kunt kiezen met welk type formules je aan de slag wilt gaan. Zo blijft het voor iedereen leuk. Ik vind Formula een aanrader voor op de weektaak!

Winactie Formula 🎉🎉 (gesloten, de winnaar heeft inmiddels bericht gehad.)

Wil je kans maken om een fysiek spel van Formula te winnen? Laat dan hieronder in een reactie weten waarom jij graag een fysiek exemplaar van dit kaartspel wilt winnen. Meedoen kan tot en met 14 juni. De winnaar krijgt bericht van mij via e-mail.

Deze gesponsorde blogpost is tot stand gekomen in samenwerking met Formula. Het is wel mijn blog en mijn mening.