Review: Het huis van verwondering (Lucy Ivison)

het huis van verwondering

Wanneer de getalenteerde Myrthe dienstmeisje wordt voor de familie van Callenburgh, denkt ze dat ze haar grote droom om kleermaakster te worden voorgoed vaarwel moet zeggen. Maar dan walst Sylvia, de jongste dochter van de familie, met veel flair en energie haar leven in. Zij heeft een missie: haar zus redden van de meest gruwelijke debutantenjurk ooit!
Een onverwachte samenwerking en hartverwarmende vriendschap begint als Sylvia’s ontwerptalent en Myrthes naaikunsten samenkomen. De twee vriendinnen beginnen aan een geheime missie waarmee ze iedereen omver zullen blazen.

Downton Abbey

Op de achterkant van het boek heeft de uitgeverij het boek in drie woorden samengevat: vriendschap, humor en mode. Dat klopt helemaal. Ze noemen het boek Downton Abbey voor tieners (maar dan nog beter). Dit ben ik deels met ze eens. Ja, het boek speelt zich in dezelfde tijd af. Ja, er is een groot verschil tussen Upstairs en Downstairs (de familie en de bediening), maar daar houdt het mee op. De sfeer tussen het personeel onderling is vele malen prettiger dan in Downton Abbey. Daarnaast vinden de dochters van de familie in dit boek het niet erg om op een normale toon met de bediening te praten, terwijl met name Mary in Downton Abbey een behoorlijk secreet is. Maar genoeg vergelijkingen tussen ‘het huis van verwondering’ en Downton Abbey.

‘Het huis van verwondering’ is geschreven voor tieners. De meeste leerlingen op de basisschool zullen dit boek wellicht niet zo snel pakken. Toch is het een leuk boek om in de kast te hebben staan. Veel meiden vinden het leuk om te tekenen en de TopModel tekenboeken vliegen in menig winkel als warme broodjes over de toonbank. Voor deze meiden is dit een geweldig boek. Het gaat veel over mode. Je vindt de meest prachtige tekeningen in het boek en hierdoor krijg je zelf zin om te proberen een jurk of iets dergelijks te ontwerpen.
Daarnaast leest het boek prettig weg. Het is vlot geschreven met leuke humor en een zekere mate van spanning. Zullen ze niet betrapt worden? Een heerlijk feelgood boek voor tieners!

Hartelijk dank Uitgeverij Billy Bones voor het toezenden van dit boek! #samenwerking