Review: Het onwaarschijnlijke verhaal van Baskerville Hall

Baskerville Hall

Als de jonge Arthur Conan Doyle een plaats krijgt aangeboden op Baskerville Hall, een geheime school voor buitengewoon begaafde kinderen, is hij dolblij. Dit is zijn kans om het tij te keren voor zijn familie. Hij sluit al snel vriendschap met de moedige Irene Eagle en de slimme Jimmie Moriarty. Samen komen ze erachter dat hun nieuwe school een eigenaardige plek is met scheve torens, onverklaarbare explosies en uitgestorven vogels. Arthur maakt al snel vijanden die willen dat hij van school wordt gestuurd… of erger.
Wanneer Arthur en zijn vrienden worden uitgenodigd om toe te treden tot het geheime genootschap de Klaver, moeten ze drie proeven afleggen. En ondertussen ontdekt Arthur een mysterie dat leidt tot een groots avontuur… en nog groter gevaar.

5/5

De echte Arthur Conan Doyle

De echte Arthur Conan Doyle was de schrijver van de wereldberoemde en vaak verfilmde verhalen over Sherlock Holmes. Hij werd in 1859 geboren in Edinburgh, Schotland en groeide op in armoede. Hij was net als de Arthur in Baskerville Hall dol op zijn familie en toen hij 10 jaar oud was werd hij naar een kostschool gestuurd. Het hele boek staat vol verwijzingen naar de echte Arthur Conan Doyle en zijn boeken. Dit zorgt voor een extra laag in het verhaal.

Baskerville Hall in vijf woorden

Met het omschrijven van een boek in vijf woorden loop je altijd het gevaar dat je het boek tekort doet, maar toch ga ik het proberen! Dit boek gaat voor mij vooral over avonturen. Het begint al met het avontuur dat Arthur beleeft als hij op straat een kinderwagen (met daarin een baby) probeert te redden en hij een andere voetganger met een welgemikt steentje op het hoofd in actie weet te krijgen. Daarnaast gaat het boek ook over vriendschap. Arthur, Irene, Jimmy, Pocket en Grover worden al snel dikke vrienden en gaan voor elkaar door het vuur. Mysterie is het derde woord. Pas op het eind wordt alles duidelijk. Woorden vier en vijf zijn geheimen en moed. Er zijn vele geheimen op deze kostschool en Arthur toont veel moed om die geheimen te ontrafelen.

Het onwaarschijnlijke verhaal van Baskerville Hall is zo’n boek waarin je jezelf kunt verliezen. Na elk hoofdstuk wil je (of moet je?) verder lezen. Het boek hangt van de cliffhangers aan elkaar.  De hele school en zijn omgeving is een combinatie van fantasie en wetenschap. Ali Standish weet door de gedetailleerde beschrijvingen je het gevoel te geven dat je zelf rondloopt tussen Arthur, Irene, Jimmie en al die anderen. Het zorgt er ook voor dat ik niet kan wachten op een vervolg van dit fantastische verhaal. Ik wil meer! Hiervoor zullen we nog wel even geduld moeten hebben. November 2024 verschijnt deel 2 in het Engels. Wellicht dat wij dan in het voorjaar van 2025 mogen genieten van deel 2… Dat voelt nog ongelooflijk ver weg!

Hartelijk dank Uitgeverij Lemniscaat voor het toezenden van dit boek. Deze pagina bevat affiliatie links, het gebruik van de link kost je niets extra, maar helpt mij met de kosten voor deze site.