Review: Hoe vang je een grote vis?

Hoe vang je een grote vis

Hans houdt van vissen – niet van de dieren, ja ook, maar vooral van het doen: ze vangen. Het verhaal begint in een watertje achter de begraafplaats, wegduikend voor de politie, mondt uit in reizen over de wereld om tussen de piranha’s die ene vis te vangen die zo bijzonder is. En hem daarna (natuurlijk) weer los te laten.

Wat is het verschil tussen een visser en een hengelaar?

Een visser is iemand die met een boot voor zijn beroep vissen vangt. Het liefst zoveel mogelijk tegelijk, maar wel binnen een bepaald quotum. Vissers moeten zich aan veel regels houden, zodat er in de toekomst nog steeds vissen in de zeeën te vinden zijn. Iemand die voor de lol, voor de ontspanning zijn hengel in het water gooit om een vis te vangen, noem je een hengelaar. Meestal geeft een hengelaar na het vissen zijn vangst weer de vrijheid in het water.

Hoe vang je een grote vis?

In dit boek ga je mee op reis met de schrijver. Hij vertelt hoe zijn interesse in dit onderwerp als kind is ontstaan en hoe hij als volwassene allerlei mooie visreizen maakte en welke avonturen hij op deze reizen allemaal beleefde. Tijdens deze verhalen, lees je ook nog allerlei tips om zelf steeds beter te worden in het vangen van een vis. Zo is Hans bijvoorbeeld naar Suriname, Nicaragua, Indonesië en Guyana geweest om daar de meest bijzondere vissen te vangen.

De schrijver

Hans Sibbel is cabaretier en stand-upper, bekend om zijn snelheid en grapdichtheid. Ruim vijfentwintig jaar vormde hij met Dolf Jansen het duo Lebbis en Jansen. Sinds 2000 maakt hij ook solovoorstellingen. Hij publiceerde drie boeken voor volwassenen. Hoe vang je een grote vis? is zijn eerste kinderboek. Het boek is ook het mooie product van een samenwerking met zijn zus Marianne Sibbel. Hans kan vissen, maar niet tekenen. Marianne kan tekenen, maar niet vissen… Kortom: dat vult elkaar prima aan!

Informatief boek of niet?

Nee! Hoe vang je een grote vis? is zeker geen informatief boek. Het boek leest als een spannend jongensboek. De schrijfwijze is grappig, sfeervol en vlot verteld. Het boek is geschikt voor kinderen van 9 jaar en ouder. Het boek zal kinderen die niet zo van lezen houden zeker aanspreken. Het boekje is niet te dik en bevat prachtige tekeningen. Bij het lezen is het voor deze kinderen ontzettend fijn dat het over het algemeen korte zinnen zijn. De humor van de schrijver proef je in het hele verhaal terug. Wat mij betreft een goed geslaagd debuut. Dit proeft naar meer!

4/5

Hartelijk dank Uitgeverij Lemniscaat voor het toezenden van dit boek!