Review: Kalm aan ~ Rachel Williams

kalm aan

“Kalm aan” is een boek om van te genieten. Overal om ons heen vinden wonderen plaats in de natuur. Elke dag, ieder uur, verandert er van alles op sprookjesachtige wijze. Het gebeurt vlak voor je ogen. Maar toch zie je het vaak niet…
Ontdek 50 natuurwonderverhalen. Kijk hoe ze zich voor je ontvouwen. Ga dan naar buiten en ontdek wat er allemaal om je heen gebeurt. Als je kalm aan doet.

Zoals je in de inleiding al las, vind je in het boek “Kalm aan” 50 natuurwonderverhalen. Elk verhaal is verspreid over twee pagina’s naast elkaar, een spread. Elk verhaal leert je ontzettend veel over de natuur. Elk verhaal is bedoeld om je nieuwsgierigheid naar de natuur aan te wakkeren en je te stimuleren om naar buiten te gaan en daar de natuur te bewonderen.

Dit boek is een prachtige aanvulling voor in je klassenbibliotheek, maar je kunt het als leerkracht ook heel goed inzetten tijdens je lessen. Of dit nu is tijdens je natuurles of als je werkt volgens de principes van Close Reading en een tekst zoekt dat past bij een thema in je klas. Om zelf te lezen is dit boek geschikt vanaf 8 jaar. Ik heb bij een van de teksten uit het boek een Close Reading les gemaakt en deze is geschikt voor groep 4/5 en wellicht een (zwakke) groep 6. De Close Readingles vind je onderaan dit bericht.

Je weg vinden in het boek

Je kunt het boek “Kalm aan” op verschillende manieren lezen. Gewoon van kaft tot kaft of misschien vind je het veel leuker om eerst de inhoudsopgave te bekijken en dan een verhaal uit te kiezen. Ten slotte kun je ook achterin het boek op trefwoord zoeken en zo een tekst zoeken die past bij een onderwerp waar je meer over wilt weten of waar je over wilt werken.

De illustraties

De illustraties in het boek “Kalm aan” zijn heel bijzonder. Zo gedetailleerd en verfijnd. Ook als je besluit de teksten niet te lezen, maar alleen de illustraties wilt bekijken, snap je waar het verhaal over gaat. Je blijft gebiologeerd naar de illustraties kijken en zo ontdek je de natuur, zomaar vanuit het klaslokaal.

Ik ben erg blij met dit prachtige boek. De teksten zijn inspirerend, duidelijk en goed bruikbaar in de klas. Je krijgt door het boek en zeker ook door de illustraties zin om de natuur in te gaan en te genieten van al het moois om je heen. Op het eind van het boek vind je een mooie oefening om lekker buiten in de natuur te doen. Wedden dat je dan helemaal kalm aan doet na die oefening?

Close Reading

Speciaal voor deze review maakte ik een Close Reading bij de tekst “Een honingbijenvolk gaat aan het werk”. Je vindt in de download een uitleg voor sessie 1, 2 en 3 en de bijbehorende werkbladen.

Uitgeverij Lemniscaat, hartelijk bedankt voor het toezenden van dit mooie boek! Ik ga er nog vaak gebruik van maken.  #samenwerking