Review: Rekenen voor je leven (Edward van de Vendel & Ionica Smeets)

rekenen voor je leven

“Rekenen voor je leven” gaat over groep 7 van de Rover Hoepsikaschool. Zij komen in opstand tegen hun saaie rekenboek. De klas sluit een contract met hun juf en meester: dit jaar gaan ze rekenen met vragen die belangrijk zijn voor hun leven. Iedereen één vraag. Elke week één vraag. Die nieuwe rekenlessen zullen alles veranderen.

Groep 7 van de Rover Hoepsikaschool

In “Rekenen voor je leven” maken we kennis met de leerlingen van meester Tuur en juf Tine. Groep 7 is een gemêleerd gezelschap. De een kletst de oren van het hoofd bij iedereen en de ander praat alleen als het echt nodig is en dus niet anders kan. De een heeft veel vrienden en de ander heeft genoeg aan één vriend. Allemaal anders, maar voor iedereen is er plek. Groep 7 is een voorbeeld van een inclusieve klas. Allemaal nemen ze het bedenken van de rekenvraag serieus. Ze denken er uitgebreid over na en zijn serieus op het moment als de rekenvraag van die week gesteld wordt. Een groep met een missie. Ze willen allemaal rekenen voor het leven.

De rekenvragen

In de 22 rekenvragen die gesteld worden, worden heel wat rekenstrategieën toegepast. Daarnaast zijn ze ook allemaal origineel en anders. Van het handig omrekenen van een recept voor een grotere hoeveelheid tot hoeveel tranen moet je huilen om een bad te kunnen vullen. Tijdens al deze rekenvragen leer je ook heel veel feitjes. Wist jij bijvoorbeeld dat niet alle ijsjes even koud zijn? Amerikaans ijs is zo’n zeven graden kouder dan Italiaans ijs. Hoe en wat kun je lezen in het hoofdstuk ‘Citroenijs’. Naast alle rekenvragen leer je ongemerkt ook enkele rekentrucjes. Deze rekentrucjes kun je als leerkracht ook goed gebruiken als start van een rekenles (en dan pas daarna dit boek introduceren!).

Mijn mening over “Rekenen voor je leven”

Een tof boek vol met 22 leuke, originele rekenvragen. Rekenvragen waardoor kinderen snappen dat we veel vaker rekenen in ons leven, dan we zelf bedenken. De rekenvragen zijn ook op een leuke manier verpakt. Je leert een groep kinderen kennen. Het boek is mooi vormgegeven. Alle rekenvragen worden ondersteund met prachtige illustraties. Ook zit er heel veel humor in het boek verstopt. Humor op meerdere niveaus. Humor die leerlingen misschien niet eens als humor zullen herkennen, maar die ons volwassenen een glimlach op de lippen zal ontlokken. Ik wens elke leerkracht een groep 7 toe als die van de Rover Hoepsikaschool. Dan wordt het voor elke leerkracht een jaar vol van genieten!

Hartelijk dank Uitgeverij Nieuwezijds voor het toezenden van dit toffe boek! Ik heb het met veel plezier gelezen.