Review: Toen het oorlog was (1914-1918)

toen het oorlog was

De Eerste Wereldoorlog is meer dan honderd jaar geleden. Toch zie je nog veel sporen van deze Grote Oorlog. In steden, in dorpen, in het landschap, maar ook in onze geschiedenis. Door de Eerste Wereldoorlog ziet de wereld eruit zoals die nu is. In “Toen het oorlog was” leer je wat oorlog echt betekende voor soldaten, maar ook voor gewone mannen, vrouwen en kinderen. Het boek gaat over jarenlang vechten om een paar honderd meter grond, over een vrede die geen vrede was en over wat de Eerste Wereldoorlog met de Tweede te maken heeft.

Na deel 1 over de Tweede Wereldoorlog moesten we even geduld hebben voor deel 2. Toen het oorlog was 1914-1918 en 1939-1945 lijken qua opbouw sterk op elkaar. Het boek heeft een prettige indeling en leest daardoor heel fijn. Op elke bladzijde vind je foto’s, tekeningen en uitleg. Aan de zijkanten vind je vaak een kader “zij was erbij” of “hij was erbij”. Deze persoonlijke verhalen zorgen voor een extra laag in het boek. Het onderwerp komt nog meer tot leven. Beide delen zijn encyclopedisch opgezet en hebben thematische hoofdstukken. Zo kun je ervoor kiezen om het helemaal door te bladeren of gericht naar een bepaald hoofdstuk op zoek te gaan.

Over de Tweede Wereldoorlog is veel informatie te vinden. Websites, kinderboeken, films noem het maar op. Geschikt lesmateriaal over de Eerste Wereldoorlog is lastiger te vinden. Dat is jammer, want door het leren over de verloop van de Eerste Wereldoorlog snap je veel beter hoe de Tweede Wereldoorlog is begonnen. Toen het oorlog was (1914-1918) is daarom alleen al een welkome aanvulling voor in de schoolbibliotheek. Ik was al onder de indruk van het eerste deel van deze serie en ook over dit deel ben ik zeer te spreken. Een mooie vormgeving, prachtige illustraties, heldere uitleg en dit alles op een manier waarop het veel kinderen zal aanspreken. Ik weet nu al als ik dit boek introduceer in mijn groep 8 dat er veel vingers omhoog zullen gaan met de vraag of ze het boek als eerste mogen lezen.

Zilveren Griffel 2020

Toen het oorlog was (1939-1945) verscheen oktober 2019. Dit boek werd erg goed ontvangen en won in 2020 een zilveren griffel. Bij dit boek is een complete lesbrief gemaakt. De strekking van iedere les uit deze lesbrief is hetzelfde: kinderen kijken naar een historische foto uit het boek. Ze doen dit doen volgens . Hierbij stel je drie vragen bij een foto of schilderij: Wat zie je? Wat denk je dat je ziet? Wat vraag je je af over wat je ziet? Doordat de opbouw van beide delen hetzelfde is, kun je deze vragen ook gebruiken als je over deel 2 (1914-1918) werkt.

Hartelijk dank uitgeverij Gottmer voor het toezenden van het boek! #samenwerking