Review: Toverslag

toverslag

In Toverslag maken we kennis met Ramya. Zij ontdekt dat ze en bijzonder gave heeft. Ze kan als enige de magische wezens in haar stad zien – en dat zijn er heel wat meer dan je zou denken. Een wereld vol magie gaat voor haar open. Maar de waarschuwende woorden van haar grootvader achtervolgen haar: ‘Kijk uit voor de Sirenen’.

5/5

Een magische wereld in Edinburgh

Edinburgh is een wereld vol magische schepsels: elfen, feeën, waterwezens, noem maar op. Alleen niemand kan ze zien… behalve Ramya Knox. De hoofdpersoon in Toverslag, Ramya, heeft het niet makkelijk. Ze heeft dyspraxie, een aandoening die invloed heeft op je motorische vaardigheden en het verwerken van informatie. Dit zorgt ervoor dat ze op school in een soort kneuzenclubje zit en workshops moet volgen om beter te leren schrijven. Ramya heeft hier een grote hekel aan. Ze heeft geen vriendinnen en haar ouders zijn altijd druk met hun werk. Er is één persoon in de wereld waarbij ze zichzelf kan zijn en dat is haar opa. Alleen haar ouders zijn boos op haar opa en ze heeft hem inmiddels al jaren niet meer gezien. Dan krijgt ze het bericht dat opa is overleden.

De cover van Toverslag

Bijna dagelijks ontvang ik de nieuwste boeken in mijn mailbox. Van lang niet alle boeken vraag ik een recensie exemplaar aan. Toen Toverslag in mijn mailbox verscheen viel ik meteen voor de cover. Op de voorgrond zie je Ramya met haar baret die ze van haar oma heeft gekregen. Als tweede laag zie je een tafereel op straat in Edinburgh. Dat tafereel geeft allerlei hints over het verhaal. Door de lijnen op de voorkant lijkt de cover ook tot leven te komen. Dit zijn weer van die momenten waarop je beseft dat leerlingen vaak op de cover van een boek afgaan als ze een boek kiezen. Een mooie voorkant heeft dus zeker een meerwaarde.

Ik las dit boek in een dag uit, terwijl het toch best een dik boek is (262 bladzijden). Ik zal alleen zo lekker in het boek, dat ik het niet wilde wegleggen en aangezien ik toch geen plannen had, was dat ook helemaal niet erg. Elle McNicoll creëert namelijk een spannend verhaal, waarbij je niets liever wil, dan de volgende bladzijde omslaan. Omdat je móet weten hoe het afloopt. Toverslag speelt zich af in Edinburgh, een mooi en sfeervol decor voor deze magische wereld. De schrijfster zelf heeft dyspraxie en kan zich dus goed verplaatsen in de hoofdpersoon. Dit zorgt ervoor dat je het gevoel krijgt Ramya echt te leren kennen. Ze is wat nors, lijkt onhandig, heeft geen vrienden. Maar toch, je voelt aan alles haar vuur, haar intelligentie, haar scherpe tong en geest. Ook al dóet ze niet aardig, ze weet je te intrigeren, en ondanks alles, ga je haar leuk vinden.

Hartelijk dank Uitgeverij Lemniscaat voor het toezenden van dit boek. Dit bericht bevat affiliate links.