Review: umbrador

umbrador

Jinna is wees en draagt een geheim met zich mee: ze heeft geen schaduw. Wanneer de verschrikkelijke tante bij wie ze in huis woont aankondigt dat haar hond Scharrie weg moet, gaan ze er samen vandoor. Ze komen terecht in het magische land Umbrador, dat geregeerd wordt door de wrede Schaduwvorst Fulgis. Als Jinna’s schaduw zich nu toch begint te ontwikkelen, ontdekt ze dat ze thuishoort in Umbrador. Kan zij misschien helpen om het land te bevrijden van de Schaduwvorst en zijn draak? Samen met Scharrie en de briljante kater Filou gaat ze op weg….

5/5

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Umbrador

Dit boek is in alles een klassiek fantasieverhaal over goed en kwaad. Met een wrede vorst die tegenstanders uit de wegruimt en onderdanen die proberen het land te bevrijden van de onderdrukking. Het meisje Jinna is opgegroeid in de gewone wereld. Via een kelderdeur is ze in het schaduwrijk terechtgekomen.  Daar ontdekt ze haar magische kracht. Zonder dat ze het wist, blijkt Jinna de persoon waar het land al die tijd op wachtte en gaat ze de strijd aan met de overheerser. Met uiteraard een spannende climax.

Marieke Smithuis en Jeska Verstegen

Umbrador is geschreven door Marieke Smithuis. Marieke neemt de tijd voor het vertellen van het verhaal van Jenna. Stukje bij stukje onthult ze steeds een beetje meer. Niet alleen de lezer leert Jenna steeds beter kennen, maar Jenna leert ook zichzelf steeds beter kennen. Het verhaal raakt af en toe de verhalen van Narnia en die van Harry Potter. Dat doet gelukkig geen afbreuk aan dit verhaal. Marieke weet je in dit boek van begin tot eind te boeien. Door alle bijzondere personages zou ik eigenlijk zelf wel eens een bezoekje aan dit magische land willen brengen.
De tekeningen zijn van de hand van Jeska Verstegen. Haar tekenstijl past zo goed bij dit boek. Haar dromerige, niet helemaal van deze aarde-zijnde stijl, past zo goed in een verhaal dat gaat over schaduwen en magie. Het maakt het geheel nog magischer dan het al was.

Ik heb genoten van Umbrador en ik had dan ook moeite om het boek weg te leggen. Ik vond het een fenomenaal verhaal. Het gaat over de strijd van goed tegen kwaad, over ontluikende vriendschappen, over onzekerheden en jezelf beter leren kennen. Het boek zit vol onverwachte plottwist en grappige wendingen die ik vaak niet zag aankomen. Daarnaast heb ik ook enorm genoten van alle mooie quotes die je in het boek kunt lezen. Wat dacht je van: “Alles is er altijd, ook mijn zelfvertrouwen.” Het boek is geschikt voor de kinderen van 10 jaar en ouder, maar kan ook zeker gebruikt worden als voorleesboek in de klas!

Hartelijk dank Uitgeverij Querido voor het toezenden van dit magische boek!