Review: Zombies op school

zombies op school

“Zombies op school” is het debuut van schrijfster Marieke Boeijen. Mick en Jimmy zijn beste vrienden. Tot Jimmy tijdens een repetitie voor de schoolmusical spoorloos verdwijnt. Wanneer hij weer opduikt, lijkt hij een andere jongen. Nog mysterieuzer wordt het wanneer een klasgenoot beweert dat Micks tante meer weet over Jimmy’s vreemde gedrag. Mick heeft namelijk helemaal geen tante. Kan hij samen met zijn vrienden de waarheid achterhalen?

5/5

Zombies op school

Natuurlijk zijn er al heel veel boeken en films over zombies verschenen. Toch is dit boek net iets anders dan al die andere boeken. Deze zombies zijn er eigenlijk nog niet aan toe om dood te zijn. Ze willen het leven vieren en gaan daarom op zoek naar een wensmens. Als ze zo iemand hebben gevonden, proberen ze het lichaam over te nemen. Dit kan alleen als de wensmens volledig stilstaat. Als dit gelukt is, gaan ze verder met het leven van die persoon alsof er niets gebeurd is. Toch valt het Mick op dat dit met Jimmy gebeurd is. Jimmy is namelijk veranderd. Hij is zichzelf niet meer.

Juf, wanneer heb je dàt boek uit?

Elke schooldag starten wij met een kwartier stillezen. Om het goede voorbeeld te geven en het lezen te stimuleren, lees ik zelf ook altijd in de klas. Vaak is dat een recensie exemplaar, want tja er zitten nu eenmaal chronisch te weinig uren in een dag. Een leerling die het dichtst bij mijn bureau zit, zag de titel “Zombies op school” en was meteen nieuwsgierig naar het boek. Zijn eerste vraag was echter niet “Waar gaat het over?”, maar “Juf, wanneer heb je dat boek uit?”. Dus nu ik deze review heb geschreven, kan het boek in mijn schooltas en kan hij er morgen meteen in beginnen.

Ik heb genoten van “Zombies op school”! Wat een humor, maar ook heel veel spannende momenten in het boek. Het boek gaat over duistere krachten, hechte vriendschappen en uit je comfortzone stappen en dingen doen die je voorheen echt niet durfde. Door de vlotte schrijfstijl zit je meteen in het boek en wil je het niet meer wegleggen. Het verhaal steekt goed in elkaar. Eerst denk je dat het nooit meer goed komt, maar uiteindelijk komt het allemaal toch wel goed. De illustraties (van Geert Gratama) passen perfect bij het verhaal en maken het verhaal nog net wat enger. Dit is zo’n boek waar heel veel kinderen van genieten! Mijn favoriete quote: “Jij was toch dood?”

Hartelijk dank Uitgeverij Lannoo voor het toezenden van dit boek. Deze pagina bevat affiliatie links, het gebruik van de link kost je niets extra, maar helpt mij met de kosten voor deze site.