Rust, reinheid en regelmaat

[Gastblog van mevrouw Willems]

Rust, reinheid en regelmaat. Verschrikkelijk vond ik dat vroeger, als mijn moeder hier weer eens mee aan kwam zetten. Maar inmiddels weet ik dat dit de gouden formule is in het speciaal onderwijs. De meeste leerlingen hebben namelijk aan het begin van een lesdag al meer gedoe te verwerken gehad dan een gemiddelde Nederlander op een hele dag voor zijn kiezen krijgt. Een overleden (huis-)dier, ruzie met groepsleiding, gezeik bij het taxivervoer of bij het bushokje, van je fiets geschopt worden, groepsgenoten die op muren bonken en die je uit je slaap houden of gewoon die kuthormonen die door het puberlijf zwerven. En dan moet het nog 9.00 worden. Als leerkracht heb ik dan het zweet al op plekken staan waar je liever geen weet van hebt, maar ik krijg ondertussen wel betaald om deze schatjes onderwijs te geven. 

Goedemorgen!

Dus iedere ochtend begin ik met een meer of soms minder welgemeend goedemorgen, want ik ben ook maar een mens, en scan ik direct de leerling en zijn humeur. Is er liefde nodig, wat ruimte of juist een zeer pedagogische schop onder zijn hol? Ik spreek mijn gedragsverwachtingen uit waar nodig en verwijs naar de visueel gemaakte afspraken op het bord. Dus waar de gemiddelde Nederlander om 9.00 zijn eerste slok koffie opheeft en eens rustig zijn computer aanzet, daar heb ik al mijn pedagogische handvatten al ingezet om de dag rustig te kunnen starten. Rust. Jij puber met al je gedoe, je mag er zijn en ik ga voor je zorgen tot 14.15. Rust, reinheid en regelmaat it is.  

Met rust, reinheid en regelmaat de dag door

Vervolgens start ik de dag en iedere les daarna op met wat er van de leerlingen verwacht wordt. Ook ben ik tussendoor continu bezig met hun sociale vaardigheden. Steeds maar weer herhalen wat er van hen verwacht wordt als ik uitleg geef, als er stoom uit hun oren komt of als ze last hebben van een ander/ van zichzelf/ de grasmaaier buiten/ ieder ander mogelijke irritatiebron. In het begin zal ik de leerling vriendelijk verzoeken om tot een bepaalde actie over te gaan. Indien nodig zet ik daarna de nodige pedagogische trucjes in of ga ik over tot een heel duidelijke “Dit is wat ik nu van je verwacht en anders is dit de consequentie.” Dit schooljaar zitten er leerlingen in mijn klas die ik al eerder les heb mogen geven. Zij hebben dit schooljaar aan één blik van mij voldoende om te weten wanneer de grap voorbij is en ik serieus ben in mijn verwachtingen. Twee jaar geleden had ik nog regelmatig een conflict met deze leerlingen, dit schooljaar is dat nog niet voorgekomen. Zij zijn gegroeid in hun gedrag en ik ben nog steeds duidelijk genoeg voor hen. Regelmaat. Ik zeg wat ik doe en ik doe wat ik zeg. Iedere keer weer hetzelfde. Soort van, want ik ben ook maar een mens. 

Hoe zit het met de reinheid uit rust, reinheid en regelmaat?

En die reinheid, geen idee joh. Ik leg na de gymles uit hoe ze de dag niet-stinkend doorkomen en verder hoop ik maar dat ze iedere dag een schone onderbroek aan doen. En hun tanden poetsen. Mét tandpasta graag.

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.