De eerste periode in de klas

de eerste periode
[gastblog van Jolien Zanderink]

Ik heb jullie in mijn vorige 2 blogs (deze lees je hier en hier) meegenomen in de start van het schooljaar. Hoe ik zelf begin voordat de leerlingen weer starten na de zomervakantie en hoe ik de eerste weken vul van het schooljaar met daarin vooral de gouden weken. Nu wil ik jullie graag meenemen hoe de rest van de eerste periode gaat in het begin van het schooljaar, want druk is het wel, maar werkdruk? Nee, ik ervaar dat niet zo. Ik houd zo immens veel van mijn werk en als ik de leerlingen zie glunderen dan wil ik daarvoor wel op een zaterdag een paar uurtjes werken.

De gouden weken

De gouden weken sluiten we na twee weken af met ouders in de klas. Samen met de ouders laten we zien hoe onze klas eruitziet en wat bepaalde dingen betekenen. We spelen ons (wat dat is het ondertussen geworden) favoriete spel ‘levend wie is het’ en de ouders doen fanatiek mee. Als we het hebben over betrokkenheid, dan was er 100% betrokkenheid, van zowel de ouders en de leerlingen. En dan het glunderen van die leerlingen, daar doe je het voor hoor, want dat is bij ons op school nog niet zo vanzelfsprekend. Een fijn begin van de eerste periode in de klas!

Informatieavond en oudergesprekken

In het begin van het nieuwe schooljaar hebben we altijd een informatieavond. Ouders worden dan uitgenodigd om in de klas te komen. Door middel van een presentatie krijgen ze algemene punten van school te horen, maar ook van de klas. Doordat ik in groep 8 werk is het belangrijkste, maar zeker ook het spannendste, de overstap naar het voortgezet onderwijs. Ik neem hier dan ook de tijd voor om de ouders hierin te begeleiden en samen met de ouders te kijken naar een passende school. Dit bespreken we tijdens de eerste 20 minuten gesprekken. Deze worden ook gepland in het begin van het schooljaar. Veel? Ja, dat zeker, maar doordat wij veel ouders niet veel zien in verband met het taxivervoer vind ik dit ook heel prettig.

Groepsplanbespreking

Na een aantal weken hebben we groepsplanbespreking. Samen met onze orthopedagoog en zorgcoordinator gaan we bekijken wat de groep nodig heeft en vooral hoe gaat het nu? Beide komen ze sfeer proeven in de weken ervoor, even kijken in de klas. Ik vind dit niet erg, ik voel mij op mij gemak in de klas en ook bij beide collega’s van het zorgteam. Tijdens de bespreking kijken we op didactisch gebied na het niveau van de leerlingen, waar kunnen we meer tijd in steken en wat gaat al heel erg goed. Ook wordt er gekeken naar de sfeer in de groep en dit krijgen we teruggekoppeld. Dit keer met een prachtige powerpoint waarin punten stonden die naar voren kwamen in mijn groep. Trots zal ik even vertellen welke punten dat waren: win-win, humor, plezier, afstemming, redelijkheid, burgerschap, autonomie en overgang vo. Dit werd toegelicht en ik was al trots op mijn top clubje dit jaar, maar toen ik daar weg liep was ik super trots, ook op mezelf. Als de rest van het schooljaar zo verloopt als de eerste periode dan komt het helemaal goed!

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.