Het werken aan groepsvorming in de eerste schoolweek is essentieel om een positieve en inclusieve klassenomgeving te creëren. Hier zijn enkele suggesties om aan groepsvorming te werken:
Kennismakingsspelletjes
Speel leuke en interactieve spelletjes waarbij leerlingen elkaar kunnen leren kennen. Bijvoorbeeld “Twee waarheden en een leugen”, waarbij elke leerling twee waarheden en een leugen over zichzelf vertelt, en de rest van de klas moet raden wat de leugen is. Dit bevordert gesprekken en het delen van informatie. Neem her zeker in de eerste schoolweek voldoende tijd voor.
Groepswerk
Stimuleer samenwerking vanaf de eerste schoolweek door leerlingen in groepjes te laten werken aan kleine projecten of opdrachten. Dit geeft hen de gelegenheid om elkaar te leren kennen en te ervaren hoe het is om als team samen te werken. Laat leerlingen in groepjes een kunstwerk maken. Heb je meteen iets leuks aan de muren of op de ramen.
Kringgesprekken
Houd regelmatig kringgesprekken waarbij leerlingen de kans krijgen om hun gedachten en gevoelens te delen. Geef elke leerling de mogelijkheid om te praten en moedig anderen aan om te luisteren en respect te tonen voor elkaars meningen. Dit kun je doen in klassenvergaderingen, maar ook bijvoorbeeld door “Dilemma op dinsdag” te introduceren. Dit is natuurlijk iets voor het hele schooljaar en niet alleen voor de eerste schoolweek.
Team- en vertrouwensopdrachten
Organiseer activiteiten waarbij leerlingen moeten samenwerken en elkaar moeten vertrouwen, zoals touwtrekken of het bouwen van een gezamenlijke toren met beperkte middelen. Dit helpt bij het opbouwen van vertrouwen en het versterken van de groepsband. Daarnaast is het natuurlijk ook ontzettend leuk.
Normen en waarden bespreken
Ik besteed altijd ruime aandacht aan het bespreken en vaststellen van klasregels en normen en waarden die de groep wil hanteren. Ik laat leerlingen meedenken en input geven, zodat ze zich mede-eigenaar voelen van de regels en verantwoordelijkheid nemen voor een positieve groepscultuur. Dit doen we tijdens klassenvergaderingen. De regels hangen we zichtbaar op in de klas en worden door leerlingen en de juffen ondertekend.
Sociale activiteiten
In de eerste schoolweek is het meestal nog wel mooi weer en dan organiseer ik vaak ook sociale activiteiten buiten het klaslokaal, zoals een picknick of een spelletjesmiddag. Dit geeft leerlingen de kans om elkaar informeel te leren kennen en vriendschappen op te bouwen of te verstevigen. Veel leerlingen hebben elkaar 6 weken niet gezien en dat is best een lange tijd.
De eerste schoolweek als basis voor het hele jaar
Het is belangrijk om gedurende het hele schooljaar aandacht te besteden aan groepsvorming, maar de eerste schoolweek biedt een uitstekende gelegenheid om een sterke basis te leggen voor een positieve en hechte groep.