Feedback met kleurtjes

feedback met kleurtjes

De hele dag door geef je en ontvang je als leerkracht feedback. Na het geven van een instructie, wil ik op een snelle manier zien of mijn leerlingen zelfstandig met de verwerking aan de slag kunnen. Een van die manier om dit snel te kunnen checken is feedback met kleurtjes.

Bekers, Post-Its, blokjes enzovoort

Feedback met kleurtjes kun je met verschillende materialen doen. In de loop der jaren heb ik dit met verschillende opties uitgeprobeerd. De bekers bevallen mij het best, want ze zijn goed zichtbaar en een leerling legt niet per ongeluk zijn/haar schrift er overheen. Alleen met de grote groepen waar ik tegenwoord aan lesgeef (dit jaar heb ik 31 leerlingen)… heb ik gewoonweg niet voldoende bekers of blokjes. Dat ia toch heel wat anders dan die 10 à 12 leerlingen die ik had in groep 6/7/8 op dat ene kleine dorpsschooltje! 

De betekenis van de kleuren 

Voordat je met deze manier van feedback geven kunt starten, moeten de betekenissen van de verschillende kleuren natuurlijk wel duidelijk zijn, anders werkt feedback met kleurtjes niet:

  1. wit: ik kan het aan anderen uitleggen, zo goed snap ik het.
  2. groen: ik kan laten zien dat ik het snap, ik werk lekker door.
  3. geel: met een voorbeeld of wat hulp lukt het mij wel.
  4. rood: ik ben in de war en begrijp het nog niet.

 

Hoe start je?

Je start de les met de witte kleur onderop en alle andere kleuren erboven. Als leerlingen het lesdoel hebben bekeken, mogen ze de volgorde veranderen. Dit geeft jou de eerste informatie over de te geven instructie. Zie je allemaal groene en witte bekertjes bovenop, dan weet je dat je jouw instructie kort en bondig kunt houden. Zie je allemaal gele en rode bekertjes bovenop, dan weet je dat je een uitgebreidere instructie moet geven. Tijdens je instructie en de verwerking kunnen jouw leerlingen op elk gewenst moment een ander bekertje bovenop hun torentje zetten. Het geeft jou elke keer weer informatie oftewel feedback met kleurtjes! 

Waarom iets tastbaars voor het geven van feedback?

Uit ervaring durf ik te zeggen dat er altijd een categorie leerlingen is die niet makkelijk een vraag stelt. Of ze nu niet in de belangstelling willen staan of bang zijn dat anderen zien dat zij een vraag hebben. Soms zijn er ook leerlingen die het ongemakkelijk vinden om extra tijd en aandacht te vragen. Er kunnen dus ontzettend veel redenen zijn. Feedback met kleurtjes in de vorm van bekertjes of blokjes is dan een mooie en laagdrempelige manier om feedback te geven als leerling en te ontvangen als leerkracht. 

Het idee voor feedback met kleurtjes heb ik hier vandaan:

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.