Gastblog talentbouwer

talentbouwer
[Gastblog van meester Jason]

Talentbouwer

Als leerkracht doe ik regelmatig een verdiepende cursus. Vaak hebben deze cursussen te maken met onderwijskwaliteit en leerkrachtvaardigheden. Nuttige en leerzame onderwerpen. Echt het kind zien is waarom ik dit werk zo graag doe! Hoe leuk is het dan als er een opleiding voorbij komt die gaat over talenten en kijken achter gedrag? 

Wat zijn talenten?

De opleiding sluit aan op het gedachtegoed van Luk Dewulf, een Belgische pedagoog en adviseur. Hij heeft ‘de talentenfluisteraar’ ontwikkeld met hulp van Els Pronk. Ik kom later op wat dit inhoudt, maar eerst: wat zijn talenten? Een talent is iets wat je goed kan, waar je blij van wordt en wat je de tijd doet vergeten. Het mooie in deze opleiding is dat talent inclusief is. Iedereen heeft talent. Niet alleen die leerling die heel hard kan rennen, maar iedere leerling heeft minstens 15 talenten. In de opleiding talentbouwer  hebben deze talenten allemaal mooie namen die je taal geven om talenten bij kinderen te benoemen. Zo heb je bijvoorbeeld het talent van de ontrafelaar, de momentgenieter of de trouwe vriend. Woorden waar je direct al blij van wordt!

Talentbouwer of talentfluisteraar

Opgeleid worden tot talentenfluisteraar houdt in dat ik deze talenten kan zien, kan benoemen en kan stimuleren. Daarnaast houdt het in dat ik talentgesprekken kan voeren en achter het gedrag van een kind kan kijken. Vaardigheden die mij als leerkracht echt sterker maken!

Aandacht voor onbekende talenten

Een talentgesprek met een leerling voeren is al een feestje op zich. Ik heb een talentgesprek gevoerd met een meisje dat soms wat onzeker is over zichzelf. In dit gesprek hadden wij het alleen maar over de vraag ‘Waar word je blij van?’ Dat is namelijk wat talent is! We kwamen erachter dat ze graag met paarden bezig is. Ze vindt het fijn om paarden te poetsen en het maakt haar rustig. Ze vindt het ook fijn om te turnen en om actief bezig te zijn. Ze houdt ervan om mensen te leren kennen. In een kort gesprekje zijn wij er al achtergekomen dat zij deze talenten heeft: bewuste beweger, groepsdier, trouwe vriend, sterktearchitect, mooimaker, creatieve maker. Dit geeft hele mooie ingangen voor mijn onderwijs..! Samen hebben we afgesproken dat zij met een klasgenoot een hoekje voor het nieuwe thema gaat versieren en daarbij mooie/belangrijke woorden ophangt. Ze stond in haar kracht en dat is wat we ieder kind wensen! Hoe mooi dat ik als talentbouwer hier een steentje aan kan bijdragen!

Kijken achter het gedrag 

De opleiding heeft mij geholpen met ‘kijken achter het gedrag.’ Er zijn weleens kinderen die zich op een minder prettige manier kunnen gedragen. We zijn dan geneigd om te reageren op het zichtbare gedrag. Logisch, maar het wordt er niet altijd gezelliger op. Deze opleiding geeft mij tools. Ieder kind/mens heeft een authentiek deel. Dit is wie we vanbinnen zijn, waar we van houden, waar we blij van worden. Daarnaast heeft iedereen ook een kwetsbaar deel. Dit is het deel waarmee we voelen, waar onze emoties zitten. Wanneer ons kwetsbare deel in gevaar komt, zetten we er gedrag voor. Dit gedrag kan voor anderen heel positief overkomen of juist negatief, maar het is niet wie we echt zijn.. Ik probeer me er telkens van bewust te zijn wie dit kind vanbinnen echt is, welke talenten het kind heeft en waar ingangen zitten om samen vooruit te komen. 

Kinderen in hun kracht zetten

Het werken met talenten, het voeren van gesprekken en het kijken achter het gedrag geeft mij tools om kinderen in hun kracht te zetten, veerkracht mee te geven en een gezonde dosis zelfvertrouwen. Genoeg reden om hier meer over op te zoeken en steeds nieuwsgierig te zijn naar wie het kind echt is. Veel plezier!

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.