Ik heb nog even getwijfeld over de titel van dit blog. Ga ik voor de Nederlandse benaming: niveaus van begrip of voor de Engelse: levels of understanding. Dat laatste bekt (vind ik) net wat beter. Deze term wordt veel in Amerika gebruikt en is afkomstig van Marzano.
Marzano
Een jaar of 10 geleden raakte ik bekend met het werk van Marzano. Dr. Robert J. Marzano is een vooraanstaand wetenschapper en auteur van meer dan 30 boeken en 150 artikelen. Hij deed heel veel onderwijsonderzoeken, om te kunnen concluderen wat werkt en hoe we met ons onderwijs maximaal effect kunnen hebben op de leerprestaties en ontwikkeling van onze leerlingen. De focus ligt voor hem op de leerkracht en zijn/haar handelen in de klas, met betere leerprestaties en de ontwikkeling van leerlingen als doel.
Soorten kennis
Kennis kun je grofweg in twee categorieën onderverdelen:
- procedurele kennis
- inhoudelijke kennis
Procedurele kennis is kennis waarbij je stap voor stap iets doet. Je verricht een handeling die in meer of mindere mate vastligt (stappenplan!). Je doet dingen stapsgewijs. Procedurele kennis vormt de basis van vaardigheden. Inhoudelijke kennis gaat om het denken. Kennis die leerlingen moeten begrijpen en onthouden. Beide soorten kennis zijn belangrijk. Bij inhoudelijke kennis begrijpen en onthouden leerlingen iets (de leerling weet bepaalde feiten of kent de spellingregels). Bij vaardigheden kunnen leerlingen iets (een samenvatting schrijven of een lapbook maken). De levels of understanding hebben te maken met begrip, kennis.
Levels of understanding
Er zijn in principe 4 levels of understanding. Sommigen gebruiken ook level 0.
- level 0: zelfs met hulp snap ik er niets van
- level 1: ik ben in de war, maar begin het te begrijpen
- level 2: het lukt me met hulp of met een voorbeeld
- level 3: ik kan laten zien dat ik het snap
- level 4: ik kan het aan anderen uitleggen
Het inzetten van de levels of understanding
Levels van understanding is een eenvoudige, maar effectieve vorm van self-assessement die op alle concepten kan worden toegepast. Ik ben helemaal weg van deze strategie. Ik vind het een geweldige manier voor leerkrachten om je instructies aan te passen als dat nodig is. Daarnaast vind ik het heel belangrijk dat leerlingen nadenken over waar ze staan met betrekking tot de lesstof. Ik weet dat er leerkrachten zijn die het niet prettig vinden dat leerlingen zo zichzelf kunnen vergelijken met klasgenoten en daardoor denken/voelen/zien dat ze minder (zouden kunnen) zijn. Ik denk dat ze zonder deze inzichtelijke levels dit ook best wel weten. Daarnaast is een positieve formulering ontzettend belangrijk en als laatste… hoe tof is het om te zien dat je groeit op een onderdeel! Voor mij hangt dit daarom ook samen met het hebben van een growth mindset.
In de klas
Allereerst heb ik mijn leerlingen uitgelegd wat elk level inhoudt, daarom hangen de posters dan ook groot in mijn klas op. Na een toets vraag ik mijn leerlingen het nummer van het level waar zij staan met betrekking tot het toetsonderwerp op hun toets te schrijven. Als ze dan later hun toets terug krijgen, kunnen ze zien of ze zichzelf goed hebben ingeschat. Soms vraag ik ook aan ze om het aantal vingers op te steken dat past bij het level waar zij zichzelf inschalen na een les. Ten slotte kun je ook bakken of postvakken met de nummers erop op de kast zetten en leerlingen hun schrift bij het level waar zij vinden dat ze zitten laten inleveren.
Levels of understanding
Download hier het bestand “levels of understanding”.