Review: 77 superslimme dingen die je moet weten over mijn en jouw thuis

77 superslimme dingen

In 77 superslimme dingen die je moet weten over mijn en jouw thuis maak je kennis met de meest verrassende weetjes over thuis: over bijzondere woningen, gewoontes en (huis)dieren. Wist je bijvoorbeeld dat het cijfer 7 in veel culturen een bijzonder getal is? Of dat de eerste stofzuigers zo waar waren dat ze op een karretje door paarden van huis tot huis werden getrokken? Ben ik toch blij met mijn redelijke lichtgewicht stofzuiger die ik moeiteloos de trap op sjouw naar de bovenverdieping.

4/5

77 superslimme dingen of zijn het er stiekem meer?

Stiekem zijn het er inderdaad meer. Regelmatig las ik namelijk: “Extra weetje”. Zo voegde de schrijfster nog wat extra kennis toe aan het boek. Niet alle superslimme dingen gaan specifiek over een huis. Het is iets breder getrokken naar bepaalde gewoontes. Zo gaat feitje nummer 70 over bruidsjurken en lees je daar dat wij in Nederland en België gewend zijn om in het wit te trouwen, maar dat dit in een land als India of Tunesië weer heel anders is. De 77 superslimme dingen zijn in ieder geval duidelijk omschreven. Lastige woorden worden zeker gebruikt, maar vervolgens worden ze op een goed te begrijpen manier uitgelegd.

Een weetje dat er voor mij uitsprong

Nou in 77 superslimme dingen die je moet weten over mijn en jouw thuis sprongen er meerdere weetjes voor mij uit. Wist je bijvoorbeeld dat het getal 77 tijdens de Tweede Wereldoorlog een wachtwoord was om de grens van Zweden over te komen. 77 is in het Zweeds namelijk behoorlijk lastig uit te spreken en zo haalden de Zweden de Duitsers en Noren die het land binnen wilden er meteen uit. En wist je dat ze in Japan aparte slippers hebben om naar het toilet te gaan? Sowieso doe je in Japan bij de voordeur je schoenen uit en trek je speciale slippers aan. Alleen als je dan naar het toilet moet, staan daar weer andere (plastic) slippers. Blauwe slippers zijn voor mannen en rode voor vrouwen. Als je weer terug naar de huiskamer gaat, doe je de gewone slippers weer aan. En nee, je hoeft niet je eigen slippers mee te nemen. Ze hebben er ook voor eventuele gasten.

Mijn mening over 77 superslimme dingen

Ik vond het ontzettend leuk om alle 77 superslimme dingen (oftewel weetjes) te lezen. Natuurlijk zaten er weetjes bij die ik al wist, maar de manier waarop ze zijn beschreven in dit boek zorgde ervoor dat ik ze toch gewoon wilde lezen. Daarnaast moet je vooral alle tekeningen van Louize Perdieus goed bekijken, nou ja behalve die op bladzijde 32 en 33. Dat weetje gaat over huisstofmijten en in de tekeningen zijn ze zo groot getekend dat het grote, levensgevaarlijke monsters zijn geworden. Een mens zou van minder onpasselijk worden. Een aanrader voor tijdens de Kinderboekenweek, maar zeker ook bij de informatieve boeken in de boekenkast op school. Aanschaffen dus 😉

Hartelijk dank Uitgeverij Lannoo voor het toezenden van dit interessante boek boordevol weetjes!