Review: de geheime tuin

de geheime tuin
[review geschreven door juf Dorien]

Als Mary’s ouders sterven, moet Mary bij haar oom gaan wonen: een verbitterde man in een veel te groot huis die niets van zijn nichtje wil weten. Zijn landgoed blijkt grote geheimen te verbergen: er is een kamer waaruit verschrikkelijke geluiden komen en een deur in de tuin die al jarenlang op slot zit. Mary gaat op onderzoek uit…wat is daar in die geheime tuin?

Even inkomen

Ik moest even aan De geheime tuin wennen. Het meer dan 100 jaar oude verhaal van Frances Hodgson Burnett is in dit boek opnieuw verteld in de woorden van nu. Ik moest daar in de eerste paar bladzijdes even inkomen. Gelukkig is het boek voorzien van PRACHTIGE illustraties waardoor je fantasie je snel meeneemt in de wereld van Mary. Mary is namelijk opgegroeid in Calcutta in India. Haar vader is gouverneur van de Britse regering. Ze woont met haar ouders in India, maar wordt vooral opgevoed door haar ‘ayah’. Mary wordt in het eerste gedeelte van het boek beschreven als een ‘snibbesnuiterig, lelijk scharminkel’. Ze beschrijft haar leven, waaruit je opmaakt dat ze geen nauwe band heeft met haar ouders en behoorlijk neerkijkt op de mensen om haar heen, zoals de bedienden.

Martha Sowerby, aye!

Als Mary eenmaal in op het landgoed Misselmoor woont, leert ze haar ‘dienstmeid’ Martha Sowerby kennen. In eerste instantie is Mary niet gediend van het vrolijke, plat pratende meisje, dat zich duidelijk niet laat commanderen. Toch merk je dat Mary gaandeweg gesteld raakt op Martha. Met name omdat Martha veel vertelt over de geheimen rondom landgoed Misselmoor. De oom van Mary gaat op reis en het personeel van Misselmoor bekommert zich niet erg om Mary. Hierdoor krijgt ze gelegenheid om rond te dwalen door het landhuis en de gigantische, prachtige tuinen. Zo gaat ze ’s nacht op onderzoek naar het verschrikkelijke gejammer wat door het huis klinkt en zoekt ze overdag naar de deur van de geheime tuin.

Ik vond het een prachtig boek om te lezen. Mary heeft haar eigen, onhandige/ouderwetse, manier van communiceren. Het raakte me behoorlijk om te lezen hoe er over Mary gepraat werd en hoe bewust zij zich was van haarzelf. Als jong meisje noemt ze zichzelf bijvoorbeeld een lelijk scharminkel.

Levenslessen

Gelukkig leert Mary gaandeweg in het boek meerdere mensen kennen en leert ze van hen allemaal wijze levenslessen. Mary groeit letterlijk en figuurlijk terwijl je het boek leest en als lezer ga je steeds meer van haar en haar bijzondere vrienden houden. Het is eigenlijk een boek wat iedereen gelezen zou moeten hebben, of je nu jong of oud bent. Door alle negativiteit de we veel om ons heen horen, zou je bijna vergeten dat er meer liefde in de wereld is dan haat. De geheime tuin is daar een perfecte reminder van.

Lezen dus!

4.5/5

Hartelijk dank Uitgeverij Lemniscaat voor het toezenden van dit boek. #samenwerking #barterdeal