Review: Doorloopjes

Doorloopjes

Onlangs kreeg ik beide boekjes van Doorloopjes toegezonden. Ik had er al veel over gehoord en ook op hun website had ik al eens gekeken. Op de achterkant van het gele boekje zegt Naomi Smits: “Een must-read voor alle leerkrachten.” Mijn nieuwsgierigheid is geprikkeld!

Doorloopjes?

Het begon allemaal met het gele boekje en een website. Een verzamelplaats voor het beste uit onderwijsonderzoek en weergegeven in eenvoudig te volgen stappenplannen. Je kunt jezelf gratis registreren op doorloopjes.nl en snel zoekend naar een passend doorloopje. Maar wat is dat nu eigenlijk? Regelmatig loop je tegen dingen aan in jouw onderwijspraktijk. Dat kunnen zaken zijn, zoals gedrag van leerlingen onderling of leerlingen die het lastig vinden om elkaar op een constructieve manier feedback te geven. Je hebt een verbeterpunt. Je kunt dan een doorloopje zoeken dat helpt dit punt te verbeteren. De boekjes van Doorloopjes zijn op deze manier ontzettend waardevolle naslagwerken die jou stimuleren om te komen tot een positief pedagogisch en didactisch klimaat in jouw klas. 

Waarom Doorloopjes?

Een Doorloopje bestaat uit een korte introductie en vijf genummerde stappen. Iedere stap bestaat uit een illustratie en een korte omschrijving. De Doorloopjes zijn gebaseerd op de instructieprincipes van Barak Rosenshine, het werk Daniel Willingham, de brede onderwijsmethode van Arthur Shimamura, De vijf strategieën van formatief handelen van Siobhan Leahy en Dylan Wiliam en De ethiek van excelleren van Ron Berger. Een voorbeeld: ik heb nogal eens de neiging om mijn stem te verheffen als ik vind dat leerlingen niet het gewenste gedrag laten zien. Dat wil ik anders, maar hoe? In het thema “gedrag en relaties” vind ik een doorloopje en ik besluit daarmee aan de slag te gaan. Stap 1 is dat ik een signaal kies waarmee ik duidelijk maak aan mijn leerlingen dat ze moeten stoppen met bepaald gedrag (zachtjes smoezen tijdens het stillezen bijvoorbeeld). Bij stap 2 ga ik het signaal introduceren en oefenen. Stap 3 geef het signaal als iedereen het kan zien. Bij stap 4 neem je een moment om te pauzeren. Leerlingen moeten wel de kans krijgen om te stoppen. Ten slotte bij stap 5 dring je aan. Je wilt dat iedereen op de juiste manier heeft gereageerd. Met dit in mijn achterhoofd ga ik aan de slag en in het begin voelt het nog wat onwennig, maar gaandeweg de week wordt het steeds normaler en het is echt effectief. 

Doorloopjes: het gele boekje

In het gele boekje komen de volgende thema’s aan bod: gedrag en relaties, curriculumontwerp, uitleggen en voordoen, bevragen en feedback en als laatste oefenen en terughalen. Bij de verschillende thema’s vind je minimaal 6 doorloopjes waarbij alle stappen goed worden uitgelegd en met behulp van tekeningetjes gevisualiseerd worden. De looptijd van een doorloopje is tussen de 2 en 6 weken. 

Doorloopjes: het blauwe boekje

In dit deel gaat het over het coachen op didactiek. Het boek is net als het eerste Doorloopje op dezelfde manier opgebouwd. Een mooi voorbeeld uit het blauwe boekje vind ik “zwijgen is goud”. Het valt me op dat leerlingen het steeds lastiger lijken te vinden om alleen te werken of om in complete stilte te werken. Wil je superproductief zijn, dan is absolute stilte heel erg fijn. In 5 stappen wordt uitgelegd hoe je hier aan kunt werken in je klas en welke stappen je dan moet nemen. 

Wist je dat?

Wist je dat er nog een deel aankomt? Het derde deel van Doorloopjes wordt het groene boekje. Ik ben benieuwd naar de inhoud van dit deel!

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.