Review: een slijmzoen voor je oma

een slijmzoen voor je oma

Een slijmzoen voor je oma gaat over de tofste zeedieren die niemand kent. Naar schatting zijn namelijk negen van de tien zeedieren nog niet door wetenschappers ontdekt. En de dieren die we wel kennen, proberen we vaak zo snel mogelijk weer te vergeten. Omdat ze niet knuffelachtig genoeg zijn. Te gladjes. Lelijk ook vaak. Daarom heeft nog bijna niemand gehoord van de klapmuts, het krabbezakje of de koekjeshaai. Zonde! Man, je moet eens weten wat die beesten allemaal kunnen.

4/5

Een boek vol onbekende dieren

Vraag aan jouw leerlingen om 10 zeedieren te noteren en ik durf met zekerheid te stellen dat ze niet een van de 37 dieren uit “Een slijmzoen voor je oma” opschrijven. Dit boek gaat dan ook over de minder bekende dieren die in de zee leven. Dieren die nog maar net ontdekt zijn of zo diep in de zee leven dat wij mensen er gewoonweg niet mee in aanraking komen. Elk dier wordt uitvoerig beschreven op een verhalende manier. Je leert niet alleen over de eigenschappen van het desbetreffende dier, maar ook over de omgeving waarin deze voorkomt en de dieren waarmee wordt samengeleefd of opgetrokken. Elk verhaal wordt verrijkt met een tekening.

Ik ben verliefd op de prachtige tekeningen in een slijmzoen voor je oma. Paco Vink heeft de illustraties fantastisch weergegeven. Kleurrijk, sfeervol. Je zou de dieren het liefst willen aanraken, maar dat is niet verstandig. Zeg nou zelf. Je ziet toch bijna geen verschil tussen de foto van het blaadjesschaap (de bovenste van de twee) en de tekening?

Dit boek is geschikt voor kinderen van 8 jaar en ouder en is gevuld met allerlei verschillende weetjes. Het boek leest makkelijk weg. De stukken tekst zijn niet te lang. Wat mij op den duur wel ging tegenstaan was (in mijn beleving) het populaire taalgebruik. Bijvoorbeeld: “Ja het is een koppig baasje, maar je kunt hem ook een doorzetter noemen.” of “Net zo lang totdat zij hun buik hebben volgevreten en als larven van boord springen. Tijd om een eigen lift te scoren.” In totaal komen er 37 bijzondere zeedieren in dit vermakelijke boek aan bod.

Dieren die onze aarde veel interessanter maken en het daarom waard zijn in een boek als dit benoemd te worden.

Een slijmzoen voor je oma aanschaffen

Dit boek kreeg ik toegestuurd door Querido, waarvoor hartelijk dank. Deze review bevat affiliate links.