Review: Georockers (Europa versie)

georockers

Wie kent ze niet? Die gesponsorde of voorgestelde berichten op je sociale media. Vaak swipe ik meteen door als er weer een post voor een apparaat of een product ter creatieve ontspanning voorbij komt. Tot op een dag het account van georockers_nl voorbij kwam. Ik zag een foto van twee kinderen die een soort Twister aan het spelen waren, maar dan wel een heel leerzame variant met topografie. Dat zag er leuk uit! Ik wilde meer over Georockers te weten komen en besloot ze te gaan volgen. Hoe tof als er dan een paar maanden later een samenwerking uit rolt 😊

Twister 3.0

Het spel Twister zorgt altijd voor veel plezier. Hilarische momenten wanneer een deelnemer instort en verliest. De inspanning en het plezier zorgen ervoor dat Twister een populair spel is als het regent en we niet naar buiten kunnen. Maar wat als je een spel kunt spelen dat niet alleen heel leuk is, maar ook heel leerzaam? Dan krijg je Twister 3.0 of eigenlijk dus Georockers! Het leuke is dat er meerdere mogelijkheden zijn als je met een van de leermatten aan de slag gaat. Wedden dat het een populaire manier van ongemerkt leren wordt?

Georockers

Momenteel zijn er twee matten op de markt: Nederland en Europa. Ik kreeg de Europa versie toegestuurd en ben er zowel thuis als in de klas mee aan de slag gegaan. Doordat leerlingen op een leuke, bewegende manier bezig zijn met topografie wordt het leren van landen en plaatsnamen op een positieve manier ervaren en dat werkt altijd beter dan het stampen van een logische volgorde die je na enkele weken grotendeels weer vergeten bent. De mat is trouwens heel makkelijk in gebruik en neemt in de klas niet veel ruimte in beslag. Het zeil is 142 x 177 cm groot en komt in een stoffen koker van 160cm lengte en omtrek van 40 cm. Het zeil speelkleed is waterafstotend en kan binnen en buiten gebruikt worden. Op de mat vind je een QR code die je scant en vervolgens kun je kiezen hoe en wat je gaat leren.

Verschillende opties

Het mooie aan Georockers is dat je verschillende opties hebt om te oefenen. Zie het als verschillende beheersingsniveaus, van makkelijk tot moeilijk. Naast de mat is een device (tablet, Chromebook of telefoon) handig om het niveau te kiezen en vervolgens de spinner te laten draaien. Zo kun je spelen op kleur: Plaats de aangegeven hand of voet op de aangegeven kleur en noem het land op of speel je liever al iets moeilijker op vlaggen: Bekijk dan de vlag en zet de aangegeven hand of voet op het juiste land.
Weet een leerling het land te vinden en lukt het je om dat land ook aan te raken, dan is de volgende speler aan de beurt. Heeft de leerling geen idee waar het land, de plaats of locatie ligt, of wil hij/zij meer weten? Druk dan op de informatie button (i) en kom alles te weten over de locatie tot aan het volkslied aan toe!

Met veel plezier heb ik dit spel thuis met mijn eigen pubers gespeeld en ook op school is de mat al ingezet. Ik vind de mat een ideale opdracht voor op de weektaak en als het slecht weer is, willen er ook altijd leerlingen met de mat aan de slag. Het is gewoon een ontzettend toffe manier om met topografie aan de slag te gaan. Ook al heb ik de Europa mat en sta ik voor groep 8, is de mat ook zeker te gebruiken door lagere groepen. Stiekem ben ik mijn directeur al aan het bewerken om ook de Nederland versie aan te schaffen. Rest mij slechts de vraag wanneer er andere werelddelen of een wereldversie op de markt komt?! Ben jij, net als ik, ook enorm nieuwsgierig naar Georockers? Klik dan zeker op de link hieronder! Ben ik stiekem heel benieuwd hoeveel leerkrachten zo’n mat voor school aanschaffen en stiekem mee naar huis nemen als ze een feestje hebben. Wordt vast een topavond!

Ik heb deze mat ontvangen om een review over te schrijven. Dit is mijn mening en mijn tekst. Meer over mijn samenwerkingen vind je hier.