Review: Grapman 3

grapman
3.5/5

In dit derde deel van de Grapman reeks weet meester Nietje eindelijk hoe hij Nik en Noor voorgoed het lachen kan laten vergaan. Hij verandert in Meesterschurk, en voortaan doet hij alleen nog waar hij zin in heeft: kinderen pesten! Hij neemt Nik en Noor mee naar het oude Rome waar ze als slaven alles moeten doen wat hun meester wil. Noor vindt het de beste geschiedenisles die ze ooit heeft gehad, maar Nik is minder enthousiast. Hij heeft net een nieuw soort knalgrappen ontdekt en de Romeinen hebben helemaal geen humor!

Grapman en de geschiedenisles

Naast heel veel humor is er ook een serieuze ondertoon in het boek. De schrijver heeft veel grapjes in het boek verwerkt, maar ook veel informatie over de Romeinse tijd. Het is voor Noor, alias Sci-Girl, zelfs de beste geschiedenisles die ze ooit gehad heeft. Zij en Grapman belanden namelijk op een slavenmarkt waar meerster Nietje 2 slaven koopt. Wellicht kunnen deze twee slaven hen helpen ontsnappen. Alleen is het wel erg lastig met hen in contact te komen. Ze lachen niet eens om alle grapjes die er gemaakt worden.

Aanrader voor de niet-lezers

Grapman zal voor veel kinderen heel grappig zijn.  Voor mij als volwassene was de humor soms erg simpel en voor de hand liggend. De grappige stukjes worden ook ondersteund door heel veel komische, kleurrijke illustraties. Het boek is makkelijk te lezen. Veel pagina’s zien eruit alsof ze zo uit een stripboek komen. Dat zal kinderen die niet van lezen houden er zeker in aanspreken. De bladzijden zijn lekker glossy waardoor het boek door kinderen makkelijk honderden keren gelezen kan worden zonder dat het stuk gaat. Het boek komt in de middenbouw goed tot zijn recht.

Eind goed al goed… of toch niet?

Na veel moeite lukt het Grapman en Sci-Girl eindelijk om te ontsnappen uit de Romeinse tijd. Ze komen weer veilig in hun eigen tijd aan en het mooiste is dat ze verlost zijn van meester Nietje. Hij kan de tijdmachine niet activeren zonder TikTak de kat. Alleen weet meester Nietje door een eekhoorn te gebruiken als TikTak 2.0 de tijdmachine alsnog te activeren. Hoe dit verhaal afloopt? Dat kun je lezen in het boek!

Hartelijk dank Uitgeverij Querido voor het toezenden van dit boek! #barter #affiliate