Review: Het geheim van het kerkhof ~ Lisa Thompson

het geheim van het kerkhof

‘Het geheim van het kerkhof’ is de langverwachte opvolger van het bekroonde jeugdboek ‘De Goudvisjongen’. Melody ontdekt dat er op het kerkhof een verlaten huisje staat waarin een mysterieuze jongen zich schuilhoudt die Hal heet. Hij beweert dat hij geheim agent is en het huisje gebruikt voor een belangrijke missie: het bespioneren van een gevaarlijke misdadiger. Melody besluit hem daarbij te helpen, maar haar vrienden Matthew en Jake hebben zo hun twijfels over Hals verhaal. Ze besluiten de rollen om te draaien en hém te bespioneren. Zo leggen ze geheimen bloot en ontrafelen een groot mysterie.

Bekentenis

Tja ik zal maar eerlijk zijn, ik heb ‘de Goudvisjongen’ niet gelezen. Op de een of andere manier dat boek totaal gemist. ‘Het geheim van het kerkhof’ is dan ook mijn eerste kennismaking met deze serie. Dat geeft niet. Je leert in deel 2 de hoofdpersonen ook kennen, maar een aantal keren wordt er toch wel naar het vorige deel verwezen. Dus als het mogelijk is, dan zou ik wel eerst deel 1 lezen. Misschien dat ik hierdoor er even in moest komen en het boek mij in de eerste hoofdstukken nog niet zo kon boeien.

Sterker en sterker

Hoe verder ik kwam in ‘het geheim van het kerkhof’ des te lastiger werd het om het boek naast me neer te leggen. Toen ik op de helft van het boek was, wilde ik het dan ook niet meer wegleggen en las ik het in 1 ruk uit tot de laatste bladzijde. Dit geeft wel aan dat ik het boek een aanrader vind. Het verhaal werd ook steeds spannender en ik voelde wel dat er iets niet klopte, maar hoe het precies zat. Geen idee. Doordat ik dat wilde weten las ik door tot ik bij de bijzondere ontknoping kwam.

Hoofdverhaal en het bijverhaal

Eigenlijk bestaat ‘het geheim van het kerkhof’ uit twee verhalen. Je hebt het hoofdverhaal over geheim agent Hal en zijn missie, maar er is ook de verhaallijn over de vader van Melody. Wat heeft hij gedaan dat hij weg is bij zijn gezin en waarom doet hij geen moeite om Melody te zien? Beide verhalen roepen tijdens het lezen een heleboel vragen op. Gelukkig worden ze allemaal beantwoord.

Naar het einde toe vind ik ‘het geheim van het kerkhof’ steeds sterker worden. Het is spannend, zit vol met raadsels en er gebeuren mysterieuze dingen. Ook vind ik de vriendschappen tussen de hoofdpersonen heel mooi. Een van de thema’s is dan ook dat je als vrienden voor elkaar opkomt. Ook al betekent dit dat je het moet opnemen tegen je docent in de klas. Een boek uitermate geschikt voor leerlingen van 10 jaar en ouder.

Hartelijk dank uitgeverij Billy Bones voor het toezenden van dit boek. #samenwerking