Review: het grote waterboek

het grote waterboek

Het grote waterboek is een fascinerend en geïllustreerd weetjesboek over het belang van water op onze planeet: in de natuur en voor de mens. In het boek worden vragen beantwoord als: Hoe werkt waterzuivering? Wanneer krijg je een onweersbui? Wat is virtueel water? Wanneer zijn de eerste riolen gebouwd. Een heel veelzijdig boek over water dus.

Perfecte boeken voor wereldoriëntatie en Close Reading

Soms tref je van die pareltjes van boeken die ontzettend geschikt zijn om in te zetten tijdens je lessen wereldoriëntatie en/of Close Reading. Ik ontdekte het grote waterboek toen ik zocht op rijksteksten.org naar geschikte teksten voor Close Reading die passen bij ons thema “Nederland Waterland”. Je kunt daar 4 pagina’s van dit boek downloaden en gebruiken voor een les Close Reading.

5/5

Het grote waterboek

Als je dit boek gaat lezen, neem er dan zeker de tijd voor. Het begint al met de voorkant waar je enorm veel kleine tekeningetjes over water in en rond een grote rivier getekend ziet. Als je dan verder bladert dan blijft je oog al hangen bij de inhoudsopgave. Elk onderwerp dat besproken wordt staat niet saai in een opsomming genoteerd. Nee, er zijn twee pagina’s gevuld met allerlei voorwerpen waar je water in kunt verzamelen en daarin worden alle onderwerpen genoemd. Denk aan een groene gieter met daarop de tekst: “zonder water geen eten op je bord” of een drinkfles met daarop de tekst: “Waarom moet je water drinken?” Elke bladzijde staat boordevol interessante informatie èn is helemaal volgetekend met kleine, bijpassende tekeningetjes. Zo is er bijna geen wit te ontdekken op de pagina’s.

De auteurs van het grote waterboek

Het grote waterboek is geschreven door Sarah Garré en Marijke Huysmans. Zij zijn als professor verbonden aan universiteiten in België en onderzoeken de rol van water op onze planeet. Een gedegen wetenschappelijke onderbouwing dus in dit Grote Waterboek.Knap dat deze dames deze dubbelrol zo goed kunnen neerzetten. De verhalen zijn goed te lezen en zijn begrijpelijk voor kinderen.

Een toffe aanvulling

Bij dit schitterende boek is ook lesmateriaal ontwikkeld. Dit lesmateriaal bestaat uit 7 verschillende activiteiten die uitgebreid worden beschreven. Een mooie aanvulling om met het grote waterboek aan de slag te gaan in de klas!

Met veel interesse heb ik het grote waterboek gelezen en ook al herlezen. Door de tekeningetjes blijf je kijken en jezelf verbazen. Ik vind het boek erg compleet en ik kan me voorstellen dat heel veel kinderen dit boek willen lezen. Het boek is een echte aanrader voor leergierige kinderen en volwassenen! Het boek bevat heel veel details en is op een kindvriendelijke manier geschreven om meer te leren over water. Het boek is voor kinderen van 8 jaar en ouder, maar ik denk dat kinderen van 7 jaar dit boek ook al heel interessant vinden en dat ik in mijn groep 8 zeker ook nog leerlingen vind die dit boek graag willen lezen!

Hartelijk dank Uitgeverij Lannoo voor het toezenden van dit fascinerende boek!