Review: Het verborgen land een duistere waarschuwing

een duistere waarschuwing

In Een duistere waarschuwing denkt Koen dat zijn sprookjesavonturen achter de rug zijn, totdat hij een mysterieuze aanwijzing van de beroemde gebroeders Grimm ontdekt. Met de hulp van een klasgenoot en de bizarre Moeder de Gans gaat hij op missie door Europa om een tweehonderd jaar oude code te kraken. Ondertussen traint Alexandra om de volgende Goede Fee te worden, maar haar pogingen om wensen in vervulling te laten gaan, lopen nooit zoals gepland….
Wanneer alle tekenen wijzen op een ramp voor Het verborgen land, moeten Koen en Alexandra hun krachten bundelen met vrienden én vijanden. Maar niets kan hen voorbereiden op het geheim dat het leven de tweeling voor altijd zal veranderen.

4/5

Het verborgen land

Een duistere waarschuwing is alweer het derde deel in deze serie. Het verhaal start met Koen die op excursie naar Duitsland gaat met een deel van zijn klas, waaronder Bella. Hij ontdekt een mysterieuze aanwijzing die hij met zijn zus Alexandra in Het verborgen land wil delen. Het lukt alleen niet om haar te spreken te krijgen, maar gelukkig is Moeder de Gans in de buurt en zij geeft hem opdracht om op missie te gaan. Een deel van het leger van Napoleon zit namelijk al 200 jaar vast in een portaal om  Het verborgen land in te kunnen en vervolgens te veroveren. Dit moet voorkomen worden! Koen en Bella ontmoeten op hun tocht Emmerich en met zijn drieën reizen zij via een portaal naar Het verborgen land. Helaas is het leger van Napoleon ook ontsnapt uit het portaal en in Het verborgen land aangekomen. Hun eerste actie is alle gevangenen uit de Pinokkio-gevangenis te bevrijden en in te lijven. Hoe kunnen Koen en Alexandra voorkomen dat de Assemblee van Nog Lang en Gelukkig blijft bestaan en deze aanval weet te overleven?

Samenwerken en inclusiviteit

De gehele Assemblee vertrouwt op Alexandra. Weet zij dit onheil af te wenden? De kracht van Alexandra en Koen in Een duistere waarschuwing zit hem in de wens om voor iedereen de beste keuzes te maken. Zij zoeken de samenwerking met anderen op, waar de leden van de Assemblee niet mee gezien willen worden. Zo reizen ze samen naar de Kobolden en de Elfen om ze over te halen samen te werken. Groepen die door anderen niet serieus worden genomen, neemt zij serieus. Hierdoor komt er een nieuwe Assemblee. Die van Nog langer en gelukkiger! Mooi om te zien dat iedereen erbij mag horen.

Persoonlijk vond ik dat het even duurde voordat ik erin zat. Naar mijn beleving hadden de eerste hoofdstukken korter gekund in Een duistere waarschuwing. De karakters spreken mij enorm aan in dit deel. Als Koen naar Duitsland vertrekt krijgt hij van zijn stiefvader stiekem een creditcard mee voor het geval dat. Nou, die heeft Koen zeker nodig gehad. Ik heb vooral enorm gelachen om “oma Parel”. De “ontvoerde oude dame” die Koen en Bella mee de trein in nemen en waarvan ze eerst denken dat ze dement is en niets meekrijgt die nog heel helder blijkt te zijn en het hele avontuur als een groot uitje ziet. Zeker vanaf het moment dat Koen met Bella en Emmerich in het Sprookjesland arriveert kon ik het boek niet meer wegleggen. Ik wilde zo graag dat het goed kwam! Tja en of het dat deed, dat moet je zelf maar lezen!

Hartelijk dank Fontaine Uitgevers voor het sprookjesachtige boek!