Waarom is leren soms zo moeilijk en in andere gevallen juist zo gemakkelijk? Leren zichtbaar maken met de kennis over hoe wij leren legt dit uit. Het zet uiteen wat de belangrijkste principes en strategieën van het leren zijn. John Hattie bouwt in dit boek voort op de inzichten uit Visible Learning. Zijn ideeën over hoe leraren hun impact op het leren kunnen vergroten, vinden inmiddels wereldwijd navolging. In dit boek worden deze inzichten gekoppeld aan de laatste ontwikkelingen vanuit de cognitieve wetenschap.
Het boek
Leren zichtbaar maken met de kennis over hoe wij leren is het derde deel in de serie Leren zichtbaar maken. Dit boek is een prettig naslagwerk als je behoefte hebt aan actuele informatie over hoe onderzoek naar menselijke leerprocessen ons kan helpen bij het lesgeven en over wat er gebeurt op onze scholen. Het boek biedt een brede blik op bevindingen uit vooral de sociale en cognitieve psychologie. Dit boek houdt mij als leerkracht een spiegel voor. Het helpt mij reflecteren op mijn eigen handelen. Hoe bewust ben ik me van mijn rol als leerexpert voor mijn leerlingen. Wil je meer kennis over hoe je vaardigheden bij je leerlingen ontwikkelt in het doelbewust oefenen, wil je weten wanneer en hoe leerlingen zich moeten concentreren en wil je weten hoe leerlingen vertrouwen krijgen in het leren. Lees dan vooral dit boek als inspiratiebron!
3 delen
Het boek Leren zichtbaar maken met de kennis over hoe wij leren is opgebouwd uit drie delen:
- leren in de klas
- de basis van het leren (over cognitieve bouwstenen voor kennisverwerving)
- ken uzelf (over vertrouwen en zelfkennis)
Het boek als een fruitschaal
Dit type boeken die over het algemeen vrij dik zijn, lees je niet even makkelijk van kaft tot kaft. Gelukkig is dit boek met een uitgebreide inhoudsopgave ook als een fruitschaal te zien. Je bekijkt de hoofdstukken en kunt de hoofdstukken die jou het meest aanspreken kiezen. Net als dat je naar de fruitschaal kijkt en een stuk fruit kiest. De hoofdstukken lezen prettig weg en zijn niet al te lang. Elke ochtend lezen mijn leerlingen een kwartier uit een boek en ik pak dan vaak ook een boek (om het goede voorbeeld te geven) en vaak heb ik dan een hoofdstuk gelezen als het belletje gaat dat de tijd om is.
Hartelijk dank Bazalt voor dit interessante en bruikbare boek!