Review: missie afbreken

missie afbreken
5/5

Missie afbreken gaat over Gozert, hij is de allerbeste vriend van Ties. En dat is maar goed ook, want Ties is de enige die hem kan zien. Alleen heeft Ties Gozert steeds minder nodig… Gozert heeft het gevoel dat hij soms bijna wordt vergeten en dat gevoel wordt nog sterker als Ties een eigen missie krijgt – een missie die te maken heeft met Huize Hulpeloos. De plek waar Gozert het allerongelukkigst ooit was. Terwijl Gozert steeds vaker zonder Ties moet stellen, ontdekt hij dat er meer zijn zoals hij. En dat het niet goed met hen gaat als hun mensen geen aandacht meer aan hen besteden. Hoort hij nu wel of niet thuis in deze wereld? Het derde boek over de wereld van Gozert is opnieuw een superfantastisch avontuur – fantastisch met een superheldencape om!

Missie afbreken!

Ben je ooit klaar om het laatste deel van een serie te lezen? Ik keek er enorm naar uit, maar ergens deed het ook een beetje pijn. Pijn dat dit het laatste deel is. Dat er geen vervolgverhalen meer komen. In dit deel leer je Gozert pas echt kennen. De grapjas, de sfeermaker die ook een ontzettend zorgzame kant heeft. Gozert de kleurrijke die ineens ontdekt dat er ook grijstinten bestaan. Die in beginsel niet weet wat hij daarmee aan moet. Het zet hem allemaal aan het denken. Wat is zijn plaats in het geheel? Is die er nog wel of is er voor hem een betere plaats. Hij geeft alles voor zijn vrienden, gaat voorbij zijn eigen grenzen en maakt herinneringen die niemand hem meer kan afnemen. Missie afbreken is voor mij de apotheose van de trilogie over Gozert en Ties.

De tekeningen in missie afbreken

De tekeningen in Missie afbreken en de andere twee delen zijn gemaakt door Linde Faas. Elke illustratie is een waar kunstwerk. Je raakt niet uitgekeken en ontdekt elke keer weer nieuwe details in deze schitterende, kleurrijke kunstwerken. Zo zie je Gozert gaandeweg het verhaal steeds doorschijnender worden. Hij verliest zijn kleur en zijn levendigheid. Hij mist de verbinding met Ties. Het moge duidelijk zijn, waar pen en kwast elkaar ontmoeten worden zeldzame pareltjes gecreëerd.

Missie afbreken is helaas het laatste deel in deze schitterende trilogie. Het is zo’n boek waarvan je niet bij de laatste pagina wilt komen. Een boek waarin je eeuwig zou willen lezen. Een boek waardoor het leven kleur krijgt en je zin hebt om plezier te maken, want het kan maar zo voorbij zijn. In 2021 won Pieter Koolwijk meer dan terecht de Gouden Griffel voor Gozert. Bestaat er ook een Gouden band voor het voltooien voor de prachtigste trilogie ooit voor kinderen geschreven? Zo niet, roep het dan in het leven en geef Pieter Koolwijk het allereerste exemplaar. Bij deze doe ik ook een oproep aan alle leescoördinatoren in het basisonderwijs: “Schaf deze trilogie aan!, je zult er geen spijt van krijgen.”

Hartelijk dank Uitgeverij Lemniscaat voor het toezenden van dit prachtige boek!