Review: Rivieren van zand (undercover) – Chris Kooi

rivieren van zand

In ‘Rivieren van zand’ wordt het doodgewone leven van Alex verstoord wanneer Boris, de baas van zijn moeder, aanbelt. Zijn moeder is helemaal niet op zakenreis, maar geheim agent bij Interpol en ook nog eens verdwenen! Wanneer Alex’ beste vriend Mo via een chat in hun favoriete game een cryptisch bericht heeft ontvangen, blijkt Alex een onmisbare schakel te zijn bij het vinden van zijn moeder Ilse. Voor hij het weet, zit Alex met Boris in een vliegtuig op weg naar Kenia. Met een andere naam in een nieuw paspoort en zonder zijn eigen spullen.

In Kenia gaan Alex en Boris op zoek naar Ilse en het undercoverleven dwingt Alex dingen te doen die hij nooit van zichzelf verwacht had. Ze kunnen niemand vertrouwen, maar de Keniaanse jongen Lemayan lijkt een cruciale pion te zijn. Uiteindelijk ontdekt Alex waar zijn moeder is. En dan dringt de tijd, want Ilse is in levensgevaar. Kan Alex haar op tijd redden?

De kaft van het boek ‘Rivieren van zand’ brengt je al meteen in de sfeer van een James Bond-achtig verhaal. Je ziet een man in een jeep met op de achtergrond een Keniaans natuurreservaat aan het eind van de dag. De o in het woord undercover is getekend als de richtkijker van een geweer. De hoofdstukken zijn van een prettige lengte en aan het begin van het boek zie je eerst een kaart van Afrika om te zien waar de evenaar loopt en waar Kenia ligt. Daarnaast zie je een kaart van Kenia met de belangrijkste locaties. Handig voor als je een beeld wilt krijgen waar Alex en Boris zich tijdens het verhaal in Kenia bevinden.

Een echte aanrader dit boek voor kinderen vanaf 10 jaar die van spannende, avontuurlijke boeken houden. Door de proloog zit je meteen midden in het verhaal. Van begin tot eind wordt je aandacht vastgehouden en wil je doorlezen. Het verhaal leest als een spannend jongensboek, maar er is ook aandacht voor de onzekere momenten die Alex heeft.

De schrijver schuwt ook de minder mooie kanten van de mensheid niet. De wereld van de mensen die grof geld betalen om wilde, zeldzame dieren af te schieten om daarover op te kunnen scheppen. De mensen die aan deze illegale daden verdienen willen natuurlijk koste wat kost dat dit door kan gaan en zij geld verdienen. Dat komt allemaal pijnlijk duidelijk aan bod in ‘Rivieren van zand’.

De schrijver

Het boek is geschreven door Chris Kooi. Geboren in Groningen, maar opgegroeid in Kenia. Rivieren van zand is zijn debuut als schrijver. Eind 2021 wordt het tweede deel uit de serie undercover verwacht: het stenen doolhof. Hopelijk is ook dat deel net zo spannend en vlot geschreven als deel 1. Ik zet de titel in ieder geval al op mijn wensenlijstje voor volgend jaar!

Hartelijk dank uitgeverij van Goor voor het toezenden van het boek.