Review: Snelle Sam ~ de grand prix – Olav Mol

In Snelle Sam ~ de Grand Prix niet Sam op TV een Nederlandse coureur zijn eerste Grand Prix winnen. Hij wil meteen alles over racen weten. Zelf racen in een echte raceauto kan Sam natuurlijk nog niet, maar hij gaat wel een keer karten. Sam wil het allerliefst een eigen kart, naar dat vinden zijn ouders te duur. Hij gaat wél veel oefenen op zijn spelcomputer, en op vakantie doet hij zelfs mee aan een echte kartwedstrijd. Dan komt het grote nieuws: de Grand Prix komt naar Nederland! Sam wil ernaartoe, krijgt hij dat voor elkaar?

Snelle Sam ~ de Grand Prix is geschreven voor leerlingen van 8 jaar en ouder, maar sterke lezers die jonger zijn kunnen dit boek ook zeker lezen! Het boek is geschreven door Olav Mol. Vanaf 1991 is hij commentator bij Formule 1-wedstrijden. De wedstrijden veranderden regelmatig van tv-zender maar Olav bleef de constante. Dit boek is zijn eerste kinderboek. Hij liet zich inspireren door zijn kleinkinderen. Door het hele boek vind je de Formule 1 vlaggen terug, naast tal van andere zwart wit tekeningen. Daarnaast zijn de hoofdstukken overzichtelijk en niet al te lang. Kinderen kunnen er makkelijk korte stukjes uit lezen en het dan weer even wegleggen. De kaft bestaat uit een mooie tekening in kleur van de karnwedstrijd van Sam.

Toen ik dit boek met de post ontving, zag mijn zoon het liggen op de tafel en ging hij er meteen in lezen. Ik moest dus nog even wachten voordat ik het boek kon lezen. Hij vond het een erg leuk boek, terwijl hij normaal geen interesse heeft in de Formule 1. Ik vind het leuk bedacht hoe hij namen en locaties heeft aangepast. Zo is in het boek de Grand Prix in Nederland in Zandpoort i.p.v. Zandvoort. Het boek neemt je verder mee in het dagelijks leven van Sam.

Het boek Snelle Sam ~ de Grand Prix kreeg ik toegestuurd door Uitgeverij Volt.

Op zoek naar meer boeken die te maken hebben met sport?

In Chaos United maak je kennis met Milan en zijn vrienden uit het plaatsje Donkersloot.