Weektaak

weektaak

Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Dit is geen verkooppraatje, dit is geen gesponsorde blog. Met deze blog wil ik collega’s helpen die zoekende zijn wat betreft het zelfstandig werken aan taken. Ik vertel hoe wij op mijn school met een weektaak werken. Is dat perfect? Vast niet. Werkt het in mijn groep? Ja. 

Papier of digitaal?

De eerste afweging die je moet maken is of je met een papieren of een digitale weektaak wilt gaan werken. In het verleden heb ik met een papieren versie gewerkt, maar dat was geen succes. Leerlingen waren halverwege de week het papier kwijt. Ook kon ik niets meer toevoegen als ze sneller dan verwacht klaar waren met de taken. Het voelde als papierverspilling. Toen ben ik gaan kijken voor een digitaal format. Die zijn er verschillende. Betaalde en gratis. De betaalde versies heb ik met een gratis proefperiode uitgeprobeerd, maar vielen toen toch weer af vanwege de kosten. Tot ik op Instagram een post van een juf zag over Schoolhulp. Schoolhulp is een gratis programma. Ik ben het uit gaan proberen en werk er inmiddels zo’n 5/6 jaar mee. Is het perfect? Nee, maar voor mij is het goed genoeg. 

Hoe werkt Schoolhulp?

Als je een gratis account hebt aangemaakt, krijg je twee opties: zelfstandig werken of opdrachten en leerlingen. Allereerst start je met opdrachten en leerlingen. Je voegt je leerlingen toe en je voegt opdrachten toe. Deze opdrachten kun je koppelen aan alle leerlingen of aan een selectie. Als je vervolgens op zelfstandig werken klikt, dan krijg je het overzicht zoals je hieronder ziet. Dat is in het begin van de week bij alle leerlingen nog helemaal rood. Hebben ze een opdracht afgerond dan laten ze dit aan mij zien en mogen ze het afvinken. Ze klikken dan op de opdracht en dan wordt deze groen. 

Differentieren met je weektaak

Met een weektaak kun je goed differentiëren. Niet alleen in soort opdrachten en hoeveelheid opdrachten, maar ook in de moeilijkheidsgraad. Je ziet op de foto hierboven een aantal leerlingen waar meesterwerk en plusmap bijstaat. Deze leerlingen gaan op woensdag naar de Plusklas en krijgen op donderdag wiskunde van een gepensioneerde wiskunde docent. Dat werk moeten zij voor woensdag en donderdag afhebben. Dan komen de 1 potlood opdrachten. Die moeten bij alle leerlingen aan het eind van de week af zijn. Ze krijgen hier verspreid over de week sowieso 3 keer een half uur voor en verder als ze met de reguliere lessen klaar zijn. De 2 en 3 potloodopdrachten zijn opdrachten die niet af moeten zijn aan het eind van de week. Differentiëren doen we ook met online opdrachten. Zo staat Junior Einstein ook elke week op de planning. Waarin we met niveaugroepen werken.

Een mix van papier en online

Als laatste wil ik nog heel even inzoomen op de mix van papier en online. Wij vinden het belangrijk dat beide vormen wekelijks op de weektaak terugkomen. Nu ik deze blog schrijf, zitten we volop in de Sinterklaasperiode (dat had je vast al gezien op de foto 😉). Heel veel juffen, waaronder ikzelf, hebben toffe, leerzame werkbladen rondom Sinterklaas gemaakt. Die zet ik dan graag in. Verder maken we dus gebruik van sites als Junior Einstein, taaloefenen.nl, spellingoefenen.nl en de software van de methodes die we gebruiken. Daarnaast zet ik ook regelmatig een Kahoot of een Blooket op de weektaak. Je kunt met deze sites namelijk niet alleen klassikaal oefenen, maar ook als huiswerk opdracht zodat leerlingen op hun eigen moment oefenen.

Mijn leerlingen en ik vinden het ontzettend fijn werken en inmiddels werken mijn collega’s in groep 6 en 7 ook met dit programma. Zij zetten er alleen minder taken op en werken niet met de potloodjes om onderscheid tussen moet en mag taken duidelijk te maken.

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.