Werkdrukverlichting voor leerkrachten

werkdrukverlichting voor leerkrachten

Werkdrukverlichting voor leerkrachten. Waarom voelt het werk de ene keer als een grote last en heb je een andere keer er bijna geen last van. Hoe komt het dat de een een torenhoge werkdruk ervaart in het onderwijs en de andere absoluut niet?

Subjectieve werkdruk

Over het algemeen hebben we het over subjectieve werkdruk. Dit is de werkdruk die je zelf voelt en is voor iedereen verschillend. Deze werkdruk kan ook van jaar tot jaar verschillen. Nu ik dit jaar 24 leerlingen in mijn klas heb, voel ik veel minder werkdruk dan vorig jaar toen ik 32 leerlingen in mijn groep had. Daarnaast levert de ene periode meer werkdruk op dan de andere periode. December is een maand die ik altijd als heel druk ervaarde. Sinterklaas, kerst en de voorlopig adviesgesprekken in groep 8. Afgelopen december voelde deze werkdruk voor mij veel lager. Na heel lang groep 8 heb ik nu groep 5. Geen voorlopig adviesgesprekken voor mij dit jaar. Daarnaast besloot ik niet mee te doen met de surprises. Ik weet dat veel kinderen en collega’s surprises ontzettend leuk vinden. Ik niet. December voelde voor mij zo een stuk relaxter. Door op deze manieren kritisch te kijken naar je taken, is werkdrukverlichting voor leerkrachten echt mogelijk. 

Werkdruk en werkstress

De termen werkdruk en werkstress worden vaak door elkaar gebruikt.
Werkdruk verwijst naar het werk dat gedaan moet worden.Er zijn dan kwalitatieve taakeisen (denk aan de  complexiteit en emotionele belasting van een klas) en kwantitatieve taakeisen (zoals hoeveelheid leerlingen en werktempo van jezelf) die een beroep doen op kennis, competenties, vaardigheden en uithoudingsvermogen van jou als leerkracht. 
Werkstress verwijst naar de (gezondheids)toestand van een persoon. Die toestand kan het gevolg zijn van langdurige blootstelling aan (een vorm van) werkdruk. Werkstress leidt op kortere termijn tot lichamelijke gevolgen (denk aan hoofdpijn), psychische gevolgen (bijvoorbeeld piekeren, gespannen voelen, snel geïrriteerd) en/of gedragsmatige gevolgen (denk aan slecht slapen of concentratieproblemen). Wanneer je als leerkracht gedurende een langere periode werkstress ervaart, bijvoorbeeld omdat de werkdruk hoog blijft en er onvoldoende herstelmomenten zijn, kun je gezondheidsklachten ontwikkelen. Ook voor de school heeft werkdruk nadelige consequenties, zoals lagere prestaties en kwaliteit, meer verloop en een hoger ziekteverzuim. Daarom is het dan ook belangrijk voor jezelf en voor school de stresssignalen vroegtijdig te onderkennen en bespreekbaar te maken zodat maatregelen genomen kunnen worden. Werkdrukverlichting voor leerkrachten zorgt er dus voor dat je minder werkstress ervaart. 

De lat hoog leggen

Werkdruk ervaar je ook doordat je de lat hoog legt. Niet alles hoeft perfect te zijn. Niet perfect is ook goed. Verwijt dit jezelf ook niet. Je doet wat je kunt, naar eer en geweten. Meestal ben ik inderdaad de juf die mooie werkbladen fröbelt, maar mijn leerlingen krijgen ook echt gewoon wel eens een kaal werkblad van sommenprinter o.i.d. Als het maar een inhoudelijk goed werkblad is. Nog een tip dus voor werkdrukverlichting voor leerkrachten. 

Makkelijk praten 

Misschien denk je nu wel, jij hebt makkelijk praten. Jij staat maar 2 dagen voor de klas en bent handig met de computer. Ja, dat laatste is zeker een voordeel. Dat eerste weet ik nog steeds niet zo. Ik ben heel blij met mijn duo hoor, maar ergens wil ik gewoon 5 dagen per week zelf voor de groep. Is alleen niet zo handig met een eigen bedrijf, een man die vaart en 2 kinderen in de basisschoolleeftijd. Wat mij wel heeft geholpen is de cursus werkdrukverlichting voor leerkrachten van juf Maike.

Online cursus Werkdrukverlichting voor leerkrachten

Stap voor stap neemt Maike je mee in de cursus werkdrukverlichting voor leerkrachten. Je start met het stellen van doelen en een braindump. Die braindump is zo fijn. Geen dingen die in mijn hoofd blijven spoken. Niet meer: “oh, ik moet nog even…” Alles staat op papier. Via het taken van plannen en tips voor focus (die ook echt werken) kom je uit bij de balans tussen werk en privé. Je wordt jezelf bewust van je energievreters. Een van die energievreters voor mij was mijn mailbox. Steeds voller en voller en ik wilde altijd meteen en nu reageren. Nu doe ik mijn best op mijn niet werkdagen zo min mogelijk mijn schoolmail te openen. En dat is zo fijn!

De online cursus werkdrukverlichting voor leerkrachten bij juf Maike heb ik zelf bekostigd, maar ik krijg een kleine commissie als jij via mijn site de online cursus werkdrukverlichting voor leerkrachten van juf Maike aanschaft. 

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.