Begrijpend lezen met nieuwsbegrip

nieuwsbegrip
[Gastblog van meester Jason]

Begrijpend lezen.. een vak waar niet direct iedereen om staat te springen, maar wat is het belangrijk! Zelf vond ik begrijpend lezen weleens een ongrijpbaar vak en van analyses werd ik al niet veel wijzer. Wat hebben mijn kinderen toch nodig om vooruit te komen op het gebied van begrijpend lezen? 

Begrijpen wat je leest

Sinds een jaar is mijn enthousiasme steeds meer toegenomen en dit heeft alles te maken met mijn doel: ‘Begrijpen wat je leest’. Nu zal je waarschijnlijk denken dat dit heel logisch is, maar hoe vaak stellen we de kinderen het maken van de opdrachten als doel. In deze blog neem ik jullie mee in mijn reis naar lessen waar het begrijpen van de tekst centraal staat. 

Nieuwsbegrip nieuwe stijl

Vorig jaar zijn wij begonnen met Nieuwsbegrip nieuwe stijl. Ik had daarvoor weleens met Nieuwsbegrip gewerkt in stages, maar kende de methode niet heel goed. Direct was ik enthousiast over de sleutelvragen en het actief lezen wat gestimuleerd wordt in de lessen. Nieuwsbegrip nieuwe stijl focust op het begrijpen van de tekst in contact met klasgenoten: actief lezen. Ik ging aan de slag met Nieuwsbegrip en was redelijk tevreden over mijn lessen, maar wat een opdrachten zeg.. Hoe moet ik dat ooit afkrijgen in een uur?

Alle teksten de baas

De echte omslag kwam toen ik een webinar volgde van Cindy Cornelisse van ‘Alle teksten de baas’. Zij creëerde bij mij het besef dat de opdrachten volledig bijzaak zijn en dat het centrale doel altijd moet zijn: ‘Begrijpen wat je leest’. Wat een verheldering en wat een open deur eigenlijk.. Sinds deze inzichten geef ik iedere les vorm volgens een vaste opbouw en dit werkt voor mij heel fijn. 

De opbouw

1. Waar denken we dat de tekst over gaat? Wat weten we daar al van?
2. Ik model hoe ik de tekst lees en daarbij de belangrijke stukken (blauw) en moeilijke woorden (groen) markeer. De belangrijke stukken mogen geen voorbeelden, herhaling of kleine woordjes (de) zijn. De kinderen gaan zelf individueel aan de slag met lezen en markeren. 
3. Ik ga weer even kort klassikaal verder. Twee of drie kinderen lezen een stukje van een alinea voor en vertellen daarbij wat ze hebben gemarkeerd en waarom. 
4. De kinderen gaan in tweetallen aan de slag met het schrijven van 3 kernwoorden voor iedere alinea. Deze kernwoorden vatten de alinea samen. 
5. We zoomen in op één alinea. Welke woorden hebben we daarbij als kernwoord opgeschreven? Ik schrijf de woorden bij de alinea op het bord. Met elkaar bespreken we wat uiteindelijk onze 3 kernwoorden worden. Wat is het allerbelangrijkste en waarom?
6. De kinderen gaan in dezelfde tweetallen aan de slag met de sleutelvragen. Zij beantwoorden de sleutelvragen en nog belangrijker, zij markeren waar zij het antwoord in de tekst hebben gevonden. 
7. We bespreken een deel van de sleutelvragen. Ik vertel hierbij dat ik alleen maar antwoorden uit de grote spiekbrief wil horen en we kijken met elkaar waar in de tekst het antwoord vandaan komt.
8. Soms blijft er hierna nog kort tijd over en dan zet ik de kinderen aan de slag met één van de twee opdrachten van Nieuwsbegrip. 

Motivatie en plezier

Begrijpend lezen in contact met je klasgenoten.. het zorgt echt voor meer motivatie, plezier en kinderen leren enorm veel van elkaar! Eén van de mooiste momenten is voor mij de kinderen, tijdens het langslopen, aan elkaar horen vertellen wat de kern van de tekst is. Mij heeft deze mindshift veel opgeleverd.. Hopelijk levert deze blog jou ook wat op!

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.