Doelen stellen (en halen!)

Doelen stellen is als een schatkaart maken voor jezelf. Het helpt je weten waar je naartoe wilt en hoe je daar kunt komen. Stel je voor dat je een avontuurlijke reis gaat maken. Als je niet weet waar je naartoe wilt, kun je verdwalen of de weg kwijtraken. Maar als je een doel hebt, zoals het vinden van een verborgen schat, dan kun je plannen maken en stap voor stap dichterbij komen. Doelen stellen helpt je om te groeien, nieuwe dingen te leren en het beste uit jezelf te halen. Het geeft je iets om naar uit te kijken en trots op te zijn als je het bereikt. Het maakt het leven als een spannend avontuur!

Hoe leer je jouw leerlingen een doel te stellen?

Leerlingen leren doelen stellen is een waardevolle vaardigheid die hen kan helpen succesvol te zijn op school en ook daarbuiten. Maar hoe pak je dat aan? Ik start altijd met het bespreken met de leerlingen waarom doelen stellen belangrijk is. Laat hen begrijpen dat doelen hen kunnen helpen zich te concentreren, gemotiveerd te blijven en succesvol te zijn. Vervolgens laat ik mijn leerlingen een doel bedenken. Dat is 99 van de 100 keer een heel vaag doel: “Ik wil beter worden in rekenen.” Dat geeft niets, door vragen te stellen wordt dit doel steeds kleiner. We maken de doelen steeds specifieker en zorgen dat ze ook meetbaar zijn: Leerlingen moeten leren hoe ze specifieke en meetbare doelen kunnen formuleren. Een doel als “Ik wil beter worden in rekenen” kan bijvoorbeeld specifieker worden gemaakt, zoals “Ik wil over drie weken de tafels van 11 en 12 kennen.” Laat leerlingen bijvoorbeeld een van de rekendoelen kiezen waar je op dat moment in de klas aan werkt. 

Hoe ga je dat doel vervolgens halen?

Naast doelen stellen is het ook belangrijk om er acties bij te bedenken. Dus niet alleen “Ik wil de tafels van 11 en 12 kennen”, maar ook: “Dit ga ik halen door dagelijks 10 minuten op de site tafeldiploma.nl (of welke site dan ook) te oefenen”. Op deze manier blijft het niet een of ander vaag doel, maar weten leerlingen ook hoe en wanneer ze aan dit doel gaan werken. Laat leerlingen tot slot ook bedenken hoe ze kunnen controleren of ze hun doel behaald hebben. Dat kan zijn dat ze een blad maken met keersommen van de tafels 11 en 12 of dat ze een klasgenoot vragen om zich te laten overhoren. Bij een spellingdoel kan het ook zijn dat ze het spellingdictee aan het eind van het blok gebruiken als controlemiddel.  

Doelen stellen visualiseren

Uit mijn ervaring blijkt dat het levendig houden van doelen het lastigst is. Door de waan van alle dag kan een doel al snel naar de achtergrond verdwijnen. Je kunt leerlingen hier op verschillende manieren mee helpen. Het eerste is dat leerlingen hun doel(en) vooral zichtbaar maken voor zichzelf. Bijvoorbeeld door een mooi doelenblad. Als je doelen uitspreekt en opschrijft, vergroot dit al de kans dat je ook daadwerkelijk je best gaat doen om het doel te halen. Daarnaast moet je leerlingen ook de gelegenheid geven om aan die gestelde doelen te werken. Bijvoorbeeld door op de weektaak ruimte te laten voor het noteren van persoonlijke doelen of door enkele keren per week “het vak” persoonlijke doelen op het bord te zetten. 

Hoe ga ik mijn doelen halen

In deze download vind je meerdere varianten van een werkblad om leerlingen te helpen een doel te stellen en deze in stukjes op te delen.

doelen stellen

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.