7 activiteiten voor de groepsvorming

groepsvorming

De eerste weken van het schooljaar staan altijd in het teken van de groepsvorming. We noemen ze de gouden weken. Er zijn verschillende fases die je groep doorloopt: forming, storming, norming, performing en adjourning. Over deze fases schreef ik al eerder een blog. Deze kun je hier lezen. Maar welke activiteiten kun je in die eerste weken doen? Ik deel er een aantal met je!

Die eerste schoolweken kunnen best pittig zijn in de klas. Met deze 13 verschillende activiteiten heb je genoeg opdrachten voorhanden om daar geen energie in te hoeven te steken. Door op de afbeelding te klikken ga je naar de webshop om het product voor een kleine prijs aan te schaffen. 

Gekleurde stippen

Wil je in de eerste weken groepjes maken voor het versterken van de groepsvorming, probeer dan zeker deze activiteit uit! Je hebt gekleurde ronde stickertjes nodig. Voor elk groepje een eigen kleur. Je plakt een gekleurde sticker stip (blauw, rood, groen of geel) op het voorhoofd van elke leerling, zonder dat ze weten welke kleur het is. Wanneer het spel begint, moet elk “team” van leerlingen (met dezelfde kleur) elkaar vinden – zonder te spreken. Dit is een geweldige teambuildingactiviteit omdat het non-verbale communicatie en samenwerking stimuleert.

Verdeel de materialen 

Maak voor deze activiteit een dienblad met 20 niet-gerelateerde items, bijvoorbeeld een klos garen, een gum, een pakje sap, enz. Je kunt ook een document maken met 20 afbeeldingen van items om via je Digibord te laten zien. Verdeel je klas in even groepen. Stel een timer in en laat elke groep de 20 items in vier categorieën verdelen die voor hen logisch zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld een oorbel, een handschoen, een headset, een sok en een glimlach in de categorie ‘dingen die je draagt’ plaatsen. Laat groepen rustig werken, zodat hun ideeën geheim blijven. Wanneer elke groep klaar is, geeft u elk groepje de tijd om hun categorieën en hun beweegredenen achter elke categorie te presenteren. Luisteren naar elkaar en samenwerken zijn essentieel voor een goede groepsvorming.

Wandeling met een ballon

Groepsvorming hoeft niet altijd met een klassikale activiteit. Laat leerlingen ook opdrachten in tweetallen uitvoeren bijvoorbeeld door ze te laten wandelen met een ballon. Laat je leerlingen naast elkaar staan en elkaars hand vasthouden. Plaats vervolgens een ballon tussen de schouders van elk paar. Het doel van de activiteit is dat de hele klas in een rij loopt zonder dat de ballonnen knallen of op de grond vallen. Deze activiteit zorgt gegarandeerd voor plezier!

Steen, papier, schaar 

Voor deze activiteit heb je wat ruimte nodig. Het handigst is om dit op het schoolplein te doen. Verdeel de leerlingen in twee teams. Voordat je begint, moet je duidelijke afspraken maken en aangeven waar elk team zijn thuisbasis heeft. Voor elke ronde moet elk team overleggen en beslissen of ze steen, papier of schaar zullen zijn. Laat de twee teams tegenover elkaar staan en laat alle spelers op jouw signaal steen, papier, schaar spelen met de persoon tegenover hen. De kinderen van het verliezende team moeten terugrennen naar hun basis voordat ze worden getikt door een van de kinderen van het winnende team. 

Een toren van marshmallows en spaghetti 

Verdeel de leerlingen in groepjes van gelijke aantallen. Deel een gelijk aantal marshmallows en ongekookte spaghettislierten uit aan elke groep. Daag de groepen uit om binnen een bepaalde tijd het hoogste, grootste of meest creatieve bouwwerk te maken, waarbij elk lid om de beurt het eigenlijke gebouw doet. Laat elke groep daarna beschrijven wat ze hebben gemaakt. Door het overleggen en samenwerken krijgt de groepsvorming een boost.

Ontwerp een eiland 

Laat leerlingen in groepjes hun eigen eiland ontwerpen met een vlag, een naam en een legenda. Leerlingen overleggen in hun groepjes wat er allemaal op het eiland te doen is. Je kunt ook aangeven wat er in ieder geval te zien moet zijn. Deze tekenopdracht was afgelopen jaar in mijn groep 8 een groot succes. 

Sneak peak 

Deze opdracht kost wat voorbereiding van jouw kant en voldoende lego blokjes. Met deze opdrachten leren jouw leerlingen dat een goede communicatie ontzettend belangrijk is om een probleem op te lossen. Van legoblokjes heb jij een bouwsel gemaakt. Dit zet je onder een kleed in je groep. Verdeel de klas in gelijke groepjes en geef elke groep voldoende blokjes om jouw bouwwerk na te kunnen bouwen, Ze mogen dit alleen vooraf niet zien. Om het spel te beginnen, onthul je het bouwwerk, en één lid van elk team mag naar je toe komen om het gedurende 10 seconden van dichtbij te bekijken, in een poging het te onthouden voordat hij terugkeert naar zijn team. Zodra ze terugkeren naar hun team, hebben ze 25 seconden om de groep te instrueren hoe ze een replica van de structuur moeten bouwen. Na een minuut proberen om het bouwwerk na te maken, kan een ander lid van elk team naar voren komen om het bouwwerk van jou van dichtbij te bekijken. Na 10 seconden gaan zij de groep weer instrueren. Het spel gaat door totdat een van de teams met succes het oorspronkelijke bouwsel opnieuw heeft gemaakt.

Welke activiteit ga jij zeker uitproberen in jouw groep?

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.