Respons-inhibitie

respons-inhibitie

Op iedere school zijn er leerlingen die onderpresteren en leerlingen die ‘boven zichzelf’ uitstijgen: leerlingen die anders presteren dan verwacht. Vaak wordt er dan gesproken over de thuissituatie of de motivatie van een leerling. Een andere, vaak onderbelichte invloed, zijn de executieve functies. Deze functies zijn vaak erg bepalend voor het schoolsucces. In deze serie blogs staat vandaag de executieve functie respons-inhibitie centraal. 

Wat zijn executieve functies?

Bij taal of geheugen weten we meteen wat er wordt bedoeld. De term ‘executieve functies’ lijkt ingewikkeld, maar dat komt omdat de term direct vertaald is uit het Engels. To execute betekent ‘doen’ of ‘uitvoeren’. Dus executieve functies zijn de doeprocessen in het brein, die ervoor zorgen dat we ons gedrag bewust kunnen sturen. Respons-inhibitie gaat over het vermogen om na te denken voordat je iets doet. Iets wat voor veel kinderen lastig is, maar ook nog wel voor volwassenen. Hoe zit dat met jou? Kun jij alleen even op je telefoon kijken om te zien hoe laat het is of welk berichtje je kreeg? Of doe je dan ook meteen “een rondje Facebook enInstagram”? 

Respons-inhibitie

Het uitstellen van een reactie of handeling noemen we zelfbeheersing, impulscontrole of ook wel respons-inhibitie. Het vermogen om impulsen te onderdrukken is belangrijk om adequaat te functioneren. Daardoor zijn we namelijk in staat om tijd te creëren voor een gepaste reactie of handeling.

Verschillende vormen impulsbeheersing

In de psychologie maakt men onderscheid tussen verschillende vormen van impulscontrole of respons-inhibitie:

  • Je inhouden en wachten: de lekkere traktatie bij de koffie overslaan en kiezen voor je gezonde appel omdat je graag enkele kilo’s wilt afvallen. Een belangrijk aspect van zelfbeheersing is het vermogen om te kunnen wachten: door nu een impuls te onderdrukken, kun je straks iets krijgen of bereiken. Want hoewel toegeven aan een impuls een goed gevoel geeft, duurt dat goede gevoel vaak maar kort. Bovendien gaat het toegeven aan een impuls vaak ten koste van keuzes waarvan de resultaten uiteindelijk gunstiger zijn.
  • Je gedrag stoppen: impulscontrole heeft niet alleen betrekking op het onderdrukken van de drang om iets te doen of te zeggen. Impulscontrole heeft ook te maken met het onderbreken van bepaald gedrag: stoppen met gas geven, want het verkeerslicht springt op rood. Het is op dat moment van belang dat het stoppen zo snel mogelijk gebeurt.
  • Je aandacht erbij houden: de hele dag door hebben we te maken met miljarden prikkels. Prikkels van buitenaf en prikkels van binnenuit. Onze hersenen hebben een soort filter, waardoor sommige prikkels wél en andere prikkels niet binnenkomen. Dat filter staat bij iedereen anders ‘afgesteld’. Om je aandacht erbij te houden, bijvoorbeeld tijdens de rekenles, is het belangrijk dat je niet belangrijke prikkels negeert. Alleen dan kun je je concentreren op wat je aan het doen bent.

Na de e-learning executieve functies:

  • Kun je uitleggen wat executieve functies zijn;
  • Weet je welke executieve functies er zijn en wat we onder de specifieke executieve functies verstaan;
  • Kun je de relatie tussen de ontwikkeling van executieve functies en schoolsucces beschrijven;
  • Kun je aanpassingen doen in je eigen onderwijspraktijk om bij leerlingen executieve functies te versterken;
  • Kun je signaleren welke executieve functies bij leerlingen nog versterkt kunnen worden;
  • Kun je een plan van aanpak maken om gericht aan specifieke executieve functies bij een leerling of een groepje leerlingen te gaan werken;
  • Weet je welke tools je kunt inzetten om je plan van aanpak te laten slagen.

Bronnen 

  • Zon, A. van (2017) Het kind aan het stuur. Executieve functies; het ontwikkelen van zelfsturing. Kind en ontwikkeling.
  • Dawson, P. & Guare, R. (2019) Executieve functies bij kinderen en adolescenten. Een praktische gids voor diagnostiek en interventie. Amsterdam, Nederland: Hogrefe
  • Cooper-Kahn, J. & Foster, M (2014) Executieve functies versterken op school. Een praktische gids voor leerkrachten. Amsterdam, Nederland: Hogrefe
  • Dawson, P. & Guare, R. (2009) Slim maar… Help kinderen hun talenten benutten door hun executieve functies te versterken.  Amsterdam, Nederland: Hogrefe

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.