Review: Atta

atta

‘Lafaards!’ riep Atta. Op dat moment zag ze de speer die Okon op de grond had laten vallen. Dié moest ze hebben. ‘Ik doe mee,’ fluisterde ze tegen zichzelf. Atta heeft er genoeg van om bessen te verzamelen. Ze wil op jacht! Dus sluipt ze achter de jagers aan… maar haar avontuur krijgt een andere wending dan ze verwacht als ze oog in oog komt te staan met een woedende mammoet. Op de vlucht voor het razende dier raakt Atta de weg kwijt. Ze komt terecht bij een Neandervolk dat haar vriendelijk ontvangt. Té vriendelijk…

5/5

Atta

Al aan het begin van het boek maak je meteen kennis met Atta, haar familie en de clan waar haar familie toe behoort. Atta is een stoer meisje die liever met de jongens mee op jacht gaat dan met andere vrouwen en meisjes op zoek gaat naar bessen en kruiden. Door haar ongehoorzaamheid beleeft ze een enorm avontuur. Ze komt terecht bij een andere clan die haar willen houden, maar zelf wil ze alleen maar terug naar huis. Terug naar haar moeder, haar broer en de rest. Op die reis ontmoet ze ook haar verloren gewaande zus en wordt ze uiteindelijk verenigd met haar wolf. Hoe langer ze nadenkt hoe meer ze uitkijkt naar een rustig, veilig lezen al bessen en kruiden plukkend.

De tekeningen

De tekeningen in het boek Atta zijn van de hand van Linde Faas. Ja inderdaad, dezelfde Linde als van de tekeningen in Gozert, Luna en Missie afbreken. Ik vind haar tekeningen echt fantastisch. Je blijft naar alle details kijken. De tekeningen ademen een fantastische sfeer uit. Je waant jezelf in de Prehistorie met mammoeten en sabeltandtijgers. Aan het begin van het boek krijg je een overzicht van het gebied waarin het verhaal zich afspeelt en de route die wordt afgelegd.

Zoals je aan het begin van mijn review al kon zien, ben ik enthousiast over het boek Atta. Op een verhalende manier krijg je een beeld van hoe het leven tijdens de Prehistorie was. Hoe groepen mensen zich ontwikkelden en de ene groep zich dan ook nog eens sneller ontwikkelde in de vooruitgang. Dat maakt dat ik dit boek een verrijking vindt naast de informatieve boeken over de Prehistorie. Daarnaast las het boek ook gewoon heel fijn en genoot ik van de acties, daden en gedachten van de hoofdrolspeelster. Een echte aanrader dit kinderboekendebuut van Jolien Janzing.

Hartelijk dank Uitgeverij Lemniscaat voor het toezenden van dit prachtige boek!