Review: bureau s.p.e.u.r.n.e.u.s. en het eilandmysterie

bureau s.p.e.u.r.n.e.u.s.

Hans Grietje wordt al een jaar vermist. Hij verdween spoorloos van het eiland Wiermonnikoog. Zijn verdwijning is een mysterie, maar meneer de Bruin weet precies hoe het zit: Hans Grietje is ontvoerd door aliens en dat zal hij wel even bewijzen.
Lev weigert mee te gaan, maar als zijn vader zelf ook verdwijnt, móét hij wel in actie komen. Samen met zijn vrienden probeert hij te ontdekken wat er met zijn vader en met Hans Grietje is gebeurd. Je leest het allemaal in de nieuwste bureau s.p.e.u.r.n.e.u.s.

4/5

Bureau s.p.e.u.r.n.e.u.s.

Bureau s.p.e.u.r.n.e.u.s. en het eilandmysterie is het derde deel in deze grappige serie, geschreven door Jozua Douglas. Dit is het los te lezen vervolg op Bureau s.p.e.u.r.n.e.u.s. en de boekenmaffia en Bureau s.p.e.u.r.n.e.u.s. en de junglebende. De humoristische illustraties zijn gemaakt door Geert Gratama. Geschikt voor kinderen van 8 jaar en ouder. Zeker goed voor te lezen in de klas!

Het verhaal

Doordat Lev niet mee wil, gaat meneer de Bruin met zijn vriendin, mevrouw Vogelpoel, en haar hondje Nostradamus op onderzoek uit. Zij geloven in complottheorieën. Meneer de Bruin belooft zijn zoon dagelijks contact te zoeken, maar dat gaat al meteen mis. Nadat Lev meerdere dagen niets gehoord heeft, gaat hij met zijn vrienden op onderzoek uit. Ze nemen de veerboot naar Wiermonnikoog. Op het eiland woont Ursula Eendengat. Een populaire kinderboekenschrijver. Ze schrijft onder het pseudoniem Pieter Plezier. Ze heeft al meerdere keren de Gouden Gniffel gewonnen. Ze houdt alleen niet van mensen en geeft daarom nooit interviews. Heeft Hans Grietje met haar contact gehad en is dat misgelopen? Lev, Yara, Hugo en Daiza onderzoeken alles. Ze hebben alleen wel het gevoel continu tegengewerkt en bekeken te worden. Wie is er nu wel te vertrouwen en wie niet? En wat is er gebeurd met Hans Grietje, meneer de Bruin en mevrouw Vogelpoel? Met elke bladzijde stijgt de spanning een beetje verder.

Woordgrappen

De vele woordgrappen in de boeken van Jozua Douglas maken dat ik fan van hem ben. Ook in Bureau s.p.e.u.r.n.e.u.s. en het eilandmysterie kom je weer tientallen woordgrappen tegen. Zo lijken de personages in het boek op de namen van bekende mensen. Wat dacht je bijvoorbeeld van Carry Sleepnet en Paul Priegel. Humor die niet alleen leuk is voor kinderen, maar ook voor de volwassenen die de boeken voorlezen aan hun kinderen. Naast de humor zitten er ook verschillende serieuze boodschappen in het boek verwerkt. Zo heeft Jozua Douglas zware onderwerpen zoals complottheorieën en nepnieuws op een luchtige manier in het verhaal verwerkt. Daarnaast (en dat vond ik echt fantastisch!) gaat het ook over leesplezier en het belang van lezen. Ik stak tijdens het lezen triomfantelijk mijn vuist de lucht in toen Lev wakker werd van Hugo, die in bed lag te lezen en schaterde van het lachen. Lezen is niet stom, je hebt dan alleen nog niet het juiste boek gevonden.

Koop het boek via libris.nl en zorg dat het geld bij een boekhandel terechtkomt of bestel het bij bol.com via onderstaande afbeelding.

Hartelijk dank Uitgeverij De Fontein voor het toesturen van dit grappige boek! #affiliate #gekregen