Review: De Titanic en het raadsel van de grote Omar

De Titanic en het raadsel van de grote Omar

De Titanic en het raadsel van de grote Omar gaat over Cilia en Tom. Cilia kijkt enorm uit naar haar reis op de Titanic, totdat blijkt dat haar hondje Toto in de kennel aan boord moet. Terwijl haar ouders zich op het societyleven van de eerste klas storten, probeert Cilia zoveel mogelijk tijd met haar pup door te brengen.
Tom klimt stiekem aan boord als zijn vader een baantje op de Titanic bemachtigd heeft. Wanneer hij iets opvangt over een kunstwerk met edelstenen, ziet hij zijn kans schoon om zijn vader te laten zien wat hij waard is. Maar eerst zal hij vriendschap moeten sluiten met een meisje uit een andere wereld. Zal dat lukken via haar hondje?

5/5

Over de Titanic zijn al ontzettend veel verhalen en films geschreven. Dit is het (verzonnen) verhaal van Cilia en Tom. Cilia de dochter van een Lord en Lady die als eersteklas passagiers meereizen. Waar haar ouders zich op het societyleven aan boord storten, wil Cilia eigenlijk alleen met haar hondje zijn. Toto moet alleen in de hondenkennel blijven. De tweede verhaallijn gaat over Tom. Tom is als verstekeling aan boord gekomen. Hij is niet zo zeer op zoek naar een beter leven in Amerika, maar hunkert eigenlijk naar aandacht en liefde van zijn vader. Zijn vader weet hem een baantje als hondenoppasser te bezorgen. Zo leren Cilia en Tom elkaar steeds beter kennen. Als je wilt weten hoe het afloopt, dan kan ik je dit boek zeker aanbevelen!

Marlene Rebel en Lucinda Vos

Ik maakte kennis met het schrijversduo Marlene Rebel en Lucinda Vos toen ik het boek “Onze lange reis met het hoofd in de koffer” las. De schrijfstijl in dat boek sprak mij erg aan. Marlene en Lucinda wisten een stukje geschiedenis van Nederland fantastisch weer te geven. Dat is ze met de Titanic en het raadsel van de grote Omar ook gelukt. Aan alles merk je dat ze eerst gedegen onderzoek hebben gedaan naar de geschiedenis van de Titanic en door dit te verwerken in het boek krijg je gewoon het gevoel dat dit verhaal echt gebeurd kan zijn. Achterin het boek kun je trouwens ook lezen hoe ze aan hun ideeën zijn gekomen en er hun eigen draai aan hebben gegeven.

Ik heb genoten van de Titanic en het raadsel van de grote Omar. Het boek leest heel fijn weg. Het verhaal is zo beeldend beschreven dat ik voor mijn gevoel de weg op de Titanic ook zou kunnen vinden, terwijl het toch echt een onwijs groot schip was. Mooi ook om de Titanic door kinderogen te zien. Het is dan ook echt een aanrader  voor kinderen vanaf 10 jaar. Het grootste risico dat je loopt is dat je de tijd vergeet en het boek pas kunt wegleggen als het boek uit is.
Om met de woorden van Marc Twain te eindigen:

"It may have happened, it may not have happened: but it COULD have happened."

Hartelijk dank Uitgeverij Volt voor het toezenden van dit prachtige verhaal! Deze pagina bevat affiliatie links, het gebruik van de link kost je niets extra, maar helpt mij met de kosten voor deze site.