Review: de vriezels

de vriezels

Maak kennis met de Vriezels. De griezeligste familie de Vries ooit! De familie belandt na vele verhuizingen in het rustige dorpje Sudderbeek. Dit keer wil Appel Vriezel voorkomen dat ze wéér moet verhuizen. Maar dan zal ze haar grootste angst onder ogen moeten komen: naar school gaan. Brr! Wat als haar glibberige oogballen uit hun kassen schieten  en door het klaslokaal stuiteren? Wat Appel niet weet, is dat ze nog veel meer moed nodig zal hebben! Want niet alleen stuurt de burgemeester een spion op de familie af, er ligt ook een losgeslagen vampier op de loer…

5/5

De Vriezels in drie woorden: griezelen, humor, moed

De Vriezels, pardon, de familie de Vries

De familie de Vries bestaat uit vader, moeder en de Vries en hun kinderen Appel en Falco. Appel heeft hele grote ogen die om de haverklap uit hun kassen rollen. Hierdoor is ze heel onzeker en blijft ze liever thuis in plaats van dat ze naar school gaat. Falco is een kopie van zijn moeder. hij heeft geen bos haar, maar een bos wilde takken waar kraaien in wonen. Hij plaagt zijn zusje graag en vindt het ook leuk om mensenkinderen bang te maken. Vader de Vries kan standbeelden oproepen om hem te komen helpen. Ze helpen bijvoorbeeld met het schilderen van het huis, maar sommigen kunnen ook lesgeven. Tot slot hebben we nog moeder de Vries. Zij is het hoofd van de GALG. De GALG is de Geheime Afdeling voor Losgeslagen Griezels. Ooit is zij begonnen als agent die voor haar werk die griezels opspoorde. Nu stuurt zij de agenten aan.

Eng en vies of toch niet?

Waar normale mensen een hond hebben, hebben de Vriezels een zombiezeehond als huisdier die dode ratten eet en stinkt naar de dood. Daarom is zijn naam ook “Dooie”.  Ook de oogbollen die steeds uit hun kassen springen bij Appel en de kraaien die bij Falco horen zijn enge details. Gelukkig zit er ontzettend veel humor in het boek, waardoor het totaal niet eng of vies overkomt. Het verhaal is daardoor ook zoveel meer dan alleen wat avontuur en gegriezel. Er zit een mooie diepere laag doorheen verweven. Het mogen zijn zoals je bent, anderen waarderen en accepteren… Maar ook dat als je samen werkt, er veel meer dingen lukken.

Ik heb met veel plezier de Vriezels gelezen. Het is een boek dat het in groep 5/6 heel goed zal doen, maar misschien dat er in groep 7 ook nog wel leerlingen zijn die van dit boek kunnen genieten. Fijn is in ieder geval dat de letters wat groter zijn en er iets meer ruimte is tussen de regels. Hierdoor leest het ook prettig. Verder heeft dit boek alle ingrediënten in zich om het tot een geslaagd kinderboek te maken: humor, vriendschap, spanning, griezelen en avontuur! Een echte aanrader!

Hartelijk dank Uitgeverij Billy Bones voor het toezenden van het boek!