Review: Dummie de Mummie een jonge prins in het oude Egypte – Tosca Menten

Dummie de Mummie een jonge prins uit het oude Egypte gaat over de voorgeschiedenis van Dummie de Mummie.
Stel, je bent een jonge prins in Egypte en je hoeft niks anders te doen dan zwemmen in de Nijl en spelen met je beste vriend! Darwishi heeft dat geluk, en samen met Noezi heeft hij de tijd van zijn leven. Dan gaat zijn opa dood en volgt Darwishi’s vader hem op. Opeens moet Darwishi van alles gaan leren voor als hij later zelf koning wordt. Maar daar heeft hij helemaal geen zin in! Samen met Noezi bedenkt hij een plan om dat zo lang mogelijk uit te stellen. Het plan is goed, maar de jongens raken keer op keer in gevaar, en tot overmaat van ramp stroomt de Nijl steeds langzamer. Zijn de goden soms boos? Kan de heilige krokodil hen misschien helpen?

Van Dummie de Mummie zijn inmiddels 10 delen verschenen en een aantal delen is ook al verfilmd. Dummie de Mummie een jonge prins in het oude Egypte gaat niet over het volgende avontuur van Dummie de Mummie en Goos Guts, maar is juist deel 0. Het deel waar Dummie nog gewoon Darwishi heet en als jonge prins in het oude Egypte woont. Darwishi beleeft in dit deel weer hilarische avonturen die perfect passen bij de avonturen die hij als Dummie de Mummie samen met Goos beleeft.

Ik vond het een heel leuk deel om te lezen. De jonge Dummie de Mummie in het oude Egypte. Ik heb af en toe zitten schateren van het lachen. Er zit veel humor in het boek en er zijn ook hele spannende stukken. Gelukkig loopt het elke keer weer goed af. De kenmerkende tekeningen van Geert Gratama maken het boek compleet. Op de achterkant van het boek lees je: stap op je ezel en reis mee door het oude Egypte. Nou , dat is Tosca Menten gewoon weer gelukt. Ik waande me in het oude Egypte!

Kinderboekenweek

Het thema van de Kinderboekenweek dit jaar is “En toen?”. Dit boek is uitermate geschikt om tijdens deze periode voor te lezen. Het speelt zich af in het oude Egypte en Dummie de Mummie vinden veel kinderen ontzettend leuke boeken.

Wist je trouwens dat Tosca Menten samen met Tjeerd P. Oosterhuis het nieuwe lied van Kinderen voor Kinderen voor de Kinderboekenweek schrijft? Het lied en en de clip komen eind augustus uit.

Voor de Kinderboekenweek 2020 ontwikkelde ik een project over het oude Egypte. Je kunt dit project aanschaffen in mijn winkel.

Het project bestaat uit twee delen: een werkboek voor leerlingen met allerlei verschillende soorten puzzels en een deel met allemaal creatieve opdrachten. Zo kunnen de leerlingen een piramide maken over hun favoriete boek, maken ze een cartouche en schrijven ze daar een verhaal bij en nog veel meer.

Hartelijk dank Uitgeverij van Goor voor het toezenden van dit boek. Ik ga het zeker voorlezen tijdens de Kinderboekenweek aan mijn groep!

Op zoek naar meer spannende avonturenboeken? Lees dan ook de Tempeljagers van Michael Reefs.