Review: groep 8 rocks!

groep 8 rocks!
4/5

Groep 8 rocks! is een bundel waarin je spannende, avontuurlijke en grappige verhalen over groep 8 leest. Zo wil je na het lezen van het knotsgekke verhaal van Tosca Menten niets liever dan een boom spelen in de schoolmusical. Doe mee met de geheimzinnige vossenjacht van Joke Reijnders (waar één verklede vos haar rol wel heel goed speelt!), lees over de leukste meester in het verhaal van Janneke sSchotveld en Fedor de Beer vertelt je alles over een berucht groep 8-spook dat elk jaar bij het eindfeest opduikt…

Groep 8 rocks!

Tja dat doet het voor mij al jaren! Groep 8 vind ik echt wel het meest bijzondere jaar op de basisschool. Ze voelen zich vaak net te groot, maar zijn aan de andere kant ook nog zo klein en vinden het enorm spannend. ze hebben vaak geen idee hoe het zal gaan en wat ze kunnen verwachten. Hoe tof is het dan om een boek gevuld met verhalen te hebben over groep 8? In deze bundel vind je 10 verschillende verhalen. Elk verhaal is uniek en is met ontzettend veel humor geschreven. Het zijn ook verhalen van nu. Zo wordt meester Moessa (geschreven door Janneke Schotveld) belaagd door directeuren om vooral toch op hun school te werken vanwege het enorme lerarentekort.

Mijn favorietjes

Er waren twee verhalen uit groep 8 rocks! die mij enorme aanspraken. Dat zijn “groep 8 afgeschaft” van Marc ter Horst en “De geest van het eindfeest” van Fedor de Beer. In groep 8 afgeschaft gaat het om fake news. Een kreet die we vandaag de dag maar al te vaak horen en ook al is de brief die de kinderen mee naar huis krijgen te absurd voor woorden en zitten er teveel spelfouten in…. toch stinken ze erin. Ik vind het een schitterend voorbeeld van leerlingen “aanzetten” bij de start van een nieuw thema, want dat blijkt het te zijn. Ook de geest van het eindfeest sprak mij aan, omdat er jaarlijks een traditie wordt overgedragen. Elk jaar mag een oud-leerling van het jaar ervoor gaan spoken bij het eindfeest van de huidige groep 8. Ik heb zo hard gelachen bij het lezen van dit verhaal!

Mijn mening over groep 8 rocks!

Ik vind groep 8 rocks! een heel leuk boek voor iedereen die in groep 8 zit. Ik ga het boek dan ook zeker voorlezen aan mijn groep 8. De verhalen zijn vlot geschreven, spreken tot de verbeelding en zijn lekker gek en origineel. Wie houdt daar niet van? De verhalen zijn niet allemaal even lang, maar ze zijn gemiddeld tussen de 10 en 14 pagina’s lang. Ideaal voor klassen waar leerlingen het lastig vinden om de focus bij een heel boek te houden. Een boek speciaal geschreven voor kinderen van 10 tot 12 jaar of voor juffen zoals ik 🙂

Hartelijk dank Van Holkema & Warendorf voor het toezen van dit leuke boek! #affiliate