Review: Hart van staal

Hart van staal

In hart van staal maken we kennis met Ravi en Zina. Zij wonen op een eiland en daar is muziek verboden. Wat moet Ravi zonder zijn gitaar? Het ergste is nog wel dat zijn ouders het eens zijn met het verbod. Zina houdt van zingen. Het komt recht uit haar hart. Maar ook dat is gevaarlijk en dus verboden door de Gouverneur. Beiden ontdekken vreemde dingen. Op een geheime plek in het bos ontmoeten ze Blinker en Mink, die hun de schokkende waarheid vertellen. Hun ouders zijn geen mensen, maar robots.

4/5

Sciencefiction in Hart van staal

Niet alleen de ouders van Ravi, Zina, Blinker en Mink zijn robots. Bijna alle volwassenen zijn in robots veranderd. Deze robots lijken net echte mensen, alleen houden ze absoluut niet van muziek. De nieuwste technieken van Robotica en deels verzonnen technologie passeren de revue in dit boek. Het vervangen van de ouders/volwassenen door robots wordt trouwens ‘ombottelen’ genoemd. Dit gebeurt zo treffend, dat kinderen het niet in de gaten hebben. De robots moeten dan dus levensecht op de originelen lijken. Toch ontdekt Ravi het grote geheim als hij stiekem door het sleutelgat gluurt en uit de broeksband van zijn vaders pyjamabroek een snoer met een stekker ziet hangen.

Vriendschap

Ravi en Zina zitten sinds kort bij elkaar in de klas, maar vrienden zijn ze niet. Ook Blinker en Mink kennen ze niet, maar ontmoeten ze tijdens een geheime bijeenkomst. Door hun gezamenlijke ontdekking ontstaat er een vriendschap die met het hoofdstuk groter en intenser wordt. Samen gaan ze op pad om het mysterie van de verdwenen ouders te ontrafelen. Hiervoor ondernemen ze gevaarlijke avonturen en bedenken ze creatieve oplossingen om tot antwoorden te komen. Dit maakt het boek heel spannend en ben je continu nieuwsgierig naar het verdere verloop van het boek.

Mijn mening over Hart van staal

Ik ben enthousiast over dit boek! Voor alle jongeren vanaf ongeveer 10 jaar is dit boek een enorme aanrader. Het zet je aan het denken over goed en kwaad, over AI, onze toekomst en wat ons mens maakt. Doordat het boek een open einde heeft en je op de laatste bladzijde al kunt lezen dat er een vervolg komt, ben ik nu al benieuwd naar deel 2! Verder vind ik het boek ook gewoon heel geestig. Zo heeft Ravi een zweefboard. Ik zie dan een jongen op een zwevend skateboard voor me. Ideaal toch?

Hartelijk dank Querido voor het toezenden van dit boek. Dit bericht bevat affiliate links.