Review: King Charles

King Charles

King Charles (Londen, 14 november 1948)
Kleine Charles werd troonopvolger toen hij pas drie jaar oud was. Als kind hield al hij erg van de natuur. Met zijn acties voor het milieu en zijn liefdadigheidswerk zette hij zich in voor een betere wereld voor mens en natuur. Toen hij koning werd, beloofde Charles zijn volk te dienen met toewijding en respect. Dit boek is onderdeel van de serie ‘Little People, BIG DREAMS’, waarmee kinderen én volwassenen de levensverhalen ontdekken van belangrijke personen uit de wereld van muziek, wetenschap, sport, literatuur, kunst en filosofie. Bijzondere en inspirerende mensen zoals koning Charles van Engeland, van wie we veel kunnen leren. Elk deel laat zien hoe hun leven begon met een grote droom en leidde tot een prominente plek in de wereldgeschiedenis.

4/5

Leuk en interessant voor jong en oud!

King Charles is het nieuwste deel van de serie Little People, Big Dreams. Een serie voor jong en oud. Een prentenboek met onwijs veel informatie en schitterende paginavullende tekeningen. Met deze boeken maken kinderen op een laagdrempelige manier kennis met belangrijke personen uit de wereldgeschiedenis. Het leuke aan dit deel is dat deze persoon nog leeft en eigenlijk op de drempel van een nieuw hoofdstuk staat. Wellicht het belangrijkste hoofdstuk uit zijn leven.

Dit boek neemt je in kort geschreven stukjes in vogelvlucht mee in het leven van King Charles. Hij was drie jaar toen zijn moeder koningin werd. Dat betekende natuurlijk dat ze ineens veel minder tijd voor hem had. Gelukkig had zijn oma alle tijd voor hem. Zij was dan ook degene die hem stimuleerde in zijn liefde voor kunst, muziek en de natuur.  Ik vind dat het verhaal op een fijne manier geschreven is. Het is een positief verhaal met vooral aandacht voor alle goede zaken waar hij zich hard voor maakte en maakt. Ook de vreselijke momenten in zijn leven blijven niet onderbelicht. Denk aan het overlijden van de moeder van zijn kinderen, maar ook dit wordt op een liefdevolle manier opgeschreven.

De tekeningen in het boek King Charles

Zoals je op de foto van mij met het boek King Charles wel ziet is de gelijkenis behoorlijk treffend. Ik vind het knap hoe je met een aantal lijnen iemand toch al zo goed kan vastleggen op papier. Zoals de voorkant is, is ook het gehele boek. Doordat ik vlak voor de Coronation (de inhuldiging) in London was, heb ik veel over hem gezien en vind ik dat je kunt zien dat de illustrator (Matt Hunt) de persoon Charles goed bestudeerd heeft.

Hartelijk dank de Vierwindstreken voor het toesturen van dit boek! Deze review bevat affiliatie links.