Review: Ticket to ride Amsterdam

spelletjes en executieve functies

Spelletjes spelen en ondertussen de executieve functies versterken. Het kan echt! Met het spelen van spelletjes train je diverse vaardigheden. Die vaardigheden scharen we vaak onder de zogenoemde executieve functies. Hoe en wat laat ik je zien aan de hand van dit spel Ticket to Ride Amsterdam van Asmodee.

In het kort

Eerst sta ik nog even stil bij wat executieve functies nu eigenlijk zijn. Executieve functies zijn de denk- en gedragsvaardigheden. We hebben het over plannen, organiseren, doorzetten, je aandacht erbij houden, overzicht bewaren, doelgericht gedrag, je emoties reguleren en nog meer. Met het spelen van spelletjes kun je deze versterken.

Hoe zit dit dan bij het spelen van een spelletje?

Met het spelen van een spelletje leren kinderen omgaan met het maken van fouten, ze leren flexibel te zijn, ze moeten een plan bedenken en onthouden, ze moeten hun plan soms bijstellen. Daarnaast kun je van het spelen van een spelletje behoorlijk fanatiek worden. Hoe goed kun je tegen je verlies? Kun je op je beurt wachten? Er komt stiekem toch heel veel kijken bij het spelen van een spelletje. Veel meer dan het alleen kennen van de spelregels. Kinderen zijn op deze manier ongemerkt heel erg hun executieve functies aan het versterken.

Het spel

Ticket to Ride Amsterdam is een zeer geschikt spelletje om de executieve functies te versterken. Het spel speelt zich af in de zeventiende eeuw. Je bevindt je midden in de Gouden Eeuw. Amsterdam is op dat moment het middelpunt van de wereldhandel en de rijkste stad ter wereld. Als een echte stapelmarkt worden goederen vanuit de hele wereld opgeslagen en verkocht. Het spel lijkt op alle andere Ticket to Ride varianten. Alleen deze keer niet met treintjes en treinsporen, maar met karren en handelsroutes. De eerste keren is het prettig om de handleiding erbij te houden, maar als je een beetje ervaren bent is dat niet meer nodig. Het doel van het spel is natuurlijk om de meeste punten te halen door handelsroutes te bouwen. Ook zijn er mogelijkheden om extra punten te verdienen en die maken het spelletje zo interessant en kunnen voor winst of verlies zorgen.

Ideaal voor in de klas

Ticket to Ride Amsterdam is een klein en compact spel. Ideaal voor in de spelletjeskast in de klas. Je speelt dit spel met 2 tot 4 spelers. Met twee is het heel goed te spelen, met 4 raakt het bord snel vol. Dat vraagt dus meer flexibiliteit. Het spel zorgt voor niet heel veel interactie tussen de spelers, maar je kunt elkaar wel flink dwars zitten. Zo train je nog eens de emotie-regulatie en reactie-inhibitie! Alle keren dat ik het spel heb gespeeld lagen de scores met twee spelers steeds dichtbij elkaar. Volop spanning dus in het spel! Het spel is geschikt vanaf 8 jaar en een spelletje duurt ongeveer 15 minuten. Ideaal om tussendoor te spelen of op het einde van de dag als er nog tijd over is. Hierdoor vind ik het spel ideaal voor in de klas. Spelletjes en executieve functies wat mij betreft een match made in heaven.

Hartelijk dank Asmodee voor het toezenden van dit toffe spel! #samenwerking