Review: van pool tot pool (een omdraaiboek)

van pool tot pool

Dit prachtige omdraaiboek neemt je mee naar van pool tot pool. Leer op de Noordpool van alles over de natuur daar, van de ijsberen tot de temperatuur. Welke dieren wonen er nog meer? Welke gevolgen heeft de klimaatverandering voor de ijskappen en de dieren? Hoe ziet het leven er rondom de Noordpool uit voor de mens? Wist je dat er ook testlocaties zijn voor raketlanceringen? Keer het boek om en voor je het weet ben je op de Zuidpool, op het continent Antarctica. Daar is het zo mogelijk nog kouder. Lees alles over de spectaculaire race in 1911 om deze pool als eerste te bereiken. Leer over de orka, het ultieme pool-roofdier. En natuurlijk de pinguïns die op de Zuidpool wonen. Voor een expeditie naar de polen heb je echt geen thermokleding nodig. Met dit schitterend geïllustreerde boek waan je je op de meest woeste én mooiste plekken op aarde.

Omdraaiboek

Van pool tot pool is een omdraaiboek. Aan beide kanten vind je een duidelijke inleiding met voldoende hoofdstukken om informatie in te vinden. Naast heel veel leerzame informatie vind je in dit boek ook mooie, duidelijke en bijpassende tekeningen om de informatie te ondersteunen en te versterken. Door de afwisseling tussen tekst en tekeningen. De korte zinnen en de vele feitjes die je op alle bladzijden vindt, is dit een boek dat ook zeker door minder fanatieke lezers gewaardeerd zal worden.

De tekeningen

Naast de geweldige kaft spreken de tekeningen in van pool tot pool mij zeker aan. De gebruikte kleuren voor de onderwaterwereld zijn intens en spatten van het papier af. Daarnaast zijn er zoveel details te zien dat je vergeet de bladzijden om te slaan. Mocht je over het thema Noordpool/Zuidpool gaan werken dan is dit boek zeker een aanrader! Daarnaast is het ook een heel leerzaam boek. Je leert niet alleen over de dieren, maar ook over de mensen die er wonen en over de geschiedenis en ontdekt ook een glimp van een mogelijke toekomst.

Kinderboekenweek 2022

Noordpool/Zuidpool, van pool tot pool is een van de thematitels voor groep 5/6 van de Kinderboekenweek 2022. Deze heeft als thema Giga groen! In bomen klimmen en diersporen zoeken in het bos, zandkastelen maken of vliegeren op het strand, een hut bouwen of picknicken in het park of vogels spotten en een moestuintje maken in je eigen tuin. De natuur is overal om ons heen. Buiten is er van alles te ontdekken en te doen, maar soms is het ook gewoon leuk om als een echte ontdekker je te verliezen in boeken over de natuur ver weg. De natuur die ook enorm tot de verbeelding spreekt. Dat is met dit boek geen enkel probleem.

Hartelijk dank uitgeverij Gottmer voor dit mooie, informatieve boek. Love the prachtige illustraties!