[Gastblog van mevrouw Willems]
Gastblogger Keet, mevrouw Willems voor haar leerlingen, is leerkracht in het voortgezet speciaal onderwijs. Zij blogt over haar ervaringen en tactieken om haar leerlingen een fijne dag te bezorgen waarbinnen ze ieders talenten probeert te benutten. Deze keer schrijft ze over de aanpak “sierpaarden en werkpaarden”.
Sierpaarden en werkpaarden
Weektaak
Kort hierna stormt één van mijn leerlingen het lokaal binnen. Hij had in het horecalokaal moeten zijn en ik zie door mijn raam aan de gangzijde de praktijkleerkracht er achteraan benen. Gezien de status van deze grote en boze leerling spring ik van mijn kruk en weet de praktijkleerkracht buiten het lokaal te houden. Mijn leerling staat aan de rand van een ontploffing en verkondigt duidelijk boos “dat hij dan wel aan zijn weektaak gaat!”. Op de gang praat ik de praktijkleerkracht snel bij over de andere recente emotionele onploffinkjes van mijn leerling en dat het voor nu het beste werkt als we hem even met rust laten. De leerling heeft goed gekozen door uit de situatie weg te lopen en de weektaak vind ik een bijzonder keurig alternatief. De leerling weet binnen enkele minuten te schakelen en loopt vervolgens zelf weer terug naar het horecalokaal waar hij het contact herstelt met de praktijkleerkracht.