Sierpaarden en werkpaarden (gastblog)

sierpaarden en werkpaarden
[Gastblog van mevrouw Willems]

Gastblogger Keet, mevrouw Willems voor haar leerlingen, is leerkracht in het voortgezet speciaal onderwijs. Zij blogt over haar ervaringen en tactieken om haar leerlingen een fijne dag te bezorgen waarbinnen ze ieders talenten probeert te benutten. Deze keer schrijft ze over de aanpak “sierpaarden en werkpaarden”.

Sierpaarden en werkpaarden

Het is dinsdag. Ik ervaar een zeldzaam moment van rust in mijn lokaal want bijna alle leerlingen zijn naar praktijk of op stage. Er is dit uur één leerling achter gebleven. Een nieuwe leerling wiens enige doel voor nu is dat hij aanwezig is en contact houdt met de leerkracht, verder tekent hij de hele dag. Op de gang hoor ik “Je hebt werkpaarden en sierpaarden juf!” en door de kier van de deur zie ik de juf van hiernaast een rolcontainer vooruitduwen. Op de bodem van de rolcontainer zit een lange slungel met gestrekte benen die zichzelf over het algemeen heel stoer vindt. Maar deze grote stoere vent heeft geen moeder meer en heeft geen contact met vader. Hij woont op een woongroep en heeft gelukkig een oudere zus waarmee hij soms leuke dingen kan doen. Deze grote stoere vent is helemaal niet zo stoer, want hij heeft vooral veel liefde en nabijheid van ons nodig. Leren vindt hij erg lastig, kletsen en grappen maken met collega’s doet hij veel liever.

Weektaak

Kort hierna stormt één van mijn leerlingen het lokaal binnen. Hij had in het horecalokaal moeten zijn en ik zie door mijn raam aan de gangzijde de praktijkleerkracht er achteraan benen. Gezien de status van deze grote en boze leerling spring ik van mijn kruk en weet de praktijkleerkracht buiten het lokaal te houden. Mijn leerling staat aan de rand van een ontploffing en verkondigt duidelijk boos “dat hij dan wel aan zijn weektaak gaat!”. Op de gang praat ik de praktijkleerkracht snel bij over de andere recente emotionele onploffinkjes van mijn leerling en dat het voor nu het beste werkt als we hem even met rust laten. De leerling heeft goed gekozen door uit de situatie weg te lopen en de weektaak vind ik een bijzonder keurig alternatief. De leerling weet binnen enkele minuten te schakelen en loopt vervolgens zelf weer terug naar het horecalokaal waar hij het contact herstelt met de praktijkleerkracht.

Gelijke kansen

In principe hebben we schoolregels. Iedereen zit aan een tafel, doet mee met de lessen en volgt onderwijs tussen pakweg half negen en twee uur. Maar dat kunnen sommige leerlingen niet. Of ze kunnen het nóg niet. Vastgelopen op een andere school of qua lesstof het plafond al grotendeels hebben bereikt. Emotionele instabiliteit door vanalles en nog wat of juist een ellendige situatie thuis. Wij bieden ze gelijke kansen door ongelijke behandeling. Daar waar de één nu nog een hele dag mag tekenen, daar wordt een ander er wat vaker voor een klus erop uit gestuurd. Daar waar de officiële afspraak is dat je netjes een time-out neemt als het in een les even niet lukt, daar zijn we trots op zelfbedachte alternatieven als een leerling wél goed wegloopt uit een conflictsituatie. Maar alles wordt besproken. En het meeste wordt ook uitgelegd aan klasgenoten, want uitzonderingen zorgen snel voor scheve gezichten. Maar de leerlingen weten heus wel dat ze niet voor hun zweetvoeten bij ons op school zitten. En dat ze allemaal iets anders lastig vinden. Maar ze weten en voelen ook dat wij altijd ons uiterste best voor hen doen. Want we willen ze allemaal laten groeien op hun eigen manier. En als dat betekent dat we even een sierpaard op een rolcontainer door de school moeten duwen, dan doen we dat! Zo zijn al onze leerlingen op zijn tijd sierpaarden en werkpaarden.

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.