Taakinitiatie

taakinitiatie

Executieve functies worden gevormd en ontwikkelen zich door zowel fysieke veranderingen in de hersenen als door levenservaringen. Deze worden door kinderen opgedaan in relatie met anderen, in de groep en in de wereld (maatschappij). Er zijn basis executieve functies te benoemen, te weten: respons-inhibitie en werkgeheugen. Deze twee basisvaardigheden maken het mogelijk dat de meer complexe executieve functies zoals onder andere taakinitiatie zich ontwikkelen.

Taakinitiatie

Taakinitiatie helpt je om op tijd en op een efficiënte manier met een taak te beginnen. Hoe leuk of hoe lastig die taak ook is. Ook het zelfstandig bedenken van manieren, ideeën, strategieën, antwoorden en oplossingen valt hieronder. De leerling toont initiatief. Taakinitiatie begint zicht tussen het zevende en achtste levensjaar zichtbaar te ontwikkelen. De vaardigheid om daadwerkelijk zelfstandig te kunnen starten aan een vervelende taak ontwikkelt zich echter pas aan het einde van de basisschool of aan het begin van het voortgezet onderwijs.

Hoe ziet dat eruit in de klas?

Leerlingen die moeite hebben met taakinitiatie beginnen niet direct ergens aan. Ze zijn vermijdend en hebben vaak last van uitstelgedrag. Het zijn kampioen smoesjes bedenken. Ze blijven maar rondlopen en bij anderen kijken of naar de wc gaan. Dit komt ook doordat ze niet weten hoe ze moeten beginnen aan een opdracht. Ondanks dat ze het niet weten, vragen ze meestal ook niet om hulp. Niet aan jou als leerkracht, maar ook niet aan klasgenoten. Ze blijven rommelen in hun laatje en zijn lang op zoek naar de spullen die ze voor de activiteit nodig hebben.

Prowise Presenter

Geef duidelijk aan welke spullen er nodig zijn en laat overbodige spullen opruimen. Ik werk met Prowise Presenter en heb daar mijn les helemaal uitgewerkt. Zo is het vak rekenen een pagina in mijn presentatie waarop ik het doel vermeld, de opbouw van de les laat zien (instructie, inoefenen, zelfstandig werken, nakijken), de materialen die we nodig hebben die les, welke bladzijden ze uit het boek moeten heb, welke sommen we maken en zien de leerlingen een afbeelding van een stoplicht en een time timer.

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.