Volgehouden aandacht

volgehouden aandacht

Op iedere school zijn er leerlingen die onderpresteren en leerlingen die ‘boven zichzelf’ uitstijgen: leerlingen die anders presteren dan verwacht. Vaak wordt er dan gesproken over de thuissituatie of de motivatie van een leerling. Een andere, vaak onderbelichte invloed, zijn de executieve functies. Deze functies zijn vaak erg bepalend voor het schoolsucces. In deze serie blogs staat vandaag de executieve functie volgehouden aandacht centraal.

Volgehouden aandacht of focus?

Volgehouden aandacht is de vaardigheid om aandacht te blijven schenken aan een situatie of taak, ondanks afleiding, vermoeidheid of verveling. Het is niet precies hetzelfde als focus. Focus is iets waar je speciale aandacht aan geeft. Je aandacht sterk op één punt richten. Volgehouden aandacht is je aandacht voor een bepaalde tijd kunnen blijven richten op een taak of project. 

Hoe uit zich dit?

Deze leerlingen raken snel verveeld en zijn ongeduldig. Ze kijken tijdens het zelfstandig werken steeds op in de klas en weten vaak niet waar en hoe ze moeten beginnen met een taak of opdracht. Door een veelheid aan informatie raken ze ook snel weer overweldigd. Je ziet bij deze leerlingen ook dat ze vaak slordigheidsfouten maken, anderen onderbreken en kiezen voor leuke dingen op de korte termijn. 

Wat kun jij doen als leerkracht?

Leerlingen die veel moeite hebben met volgehouden aandacht kun je in de klas helpen door meer ordening aan te brengen. Dit noem je een compensatiemethode. Je helpt hen om hun gedrag, gedachten en emoties beter te sturen. Maak bijvoorbeeld gebruik van een timetimer en een beloningssysteem. Bewegend leren is ook een manier waarop je deze leerlingen veel beter bij de les kunt houden. Het hebben van een to do lijstje is ook handig voor deze leerlingen. Taken die gedaan zijn, kunnen ze doorstrepen. Zo houden ze het einddoel voor ogen. 

Na de e-learning executieve functies:

  • Kun je uitleggen wat executieve functies zijn;
  • Weet je welke executieve functies er zijn en wat we onder de specifieke executieve functies verstaan;
  • Kun je de relatie tussen de ontwikkeling van executieve functies en schoolsucces beschrijven;
  • Kun je aanpassingen doen in je eigen onderwijspraktijk om bij leerlingen executieve functies te versterken;
  • Kun je signaleren welke executieve functies bij leerlingen nog versterkt kunnen worden;
  • Kun je een plan van aanpak maken om gericht aan specifieke executieve functies bij een leerling of een groepje leerlingen te gaan werken;
  • Weet je welke tools je kunt inzetten om je plan van aanpak te laten slagen.

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.